
KT valvoi jäsentensä etua ja tuki työnantajatoimintaa
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT on kunta- ja hyvinvointialan työnantajajärjestö ja työmarkkinakeskusjärjestö. KT:n jäsenyhteisöjä ovat kuntien ja kuntayhtymien lisäksi hyvinvointialueet, hyvinvointialueyhtymät ja niiden omistamat yritykset. Yrityskokonaisuuteen kuuluvat myös säätiöt ja osuuskunnat.
Tehtäviensä mukaisesti KT neuvotteli vuoden aikana alan työ- ja virkaehtosopimuksista, kehitti työelämää sekä osallistui lainvalmisteluun. KT:n toiminta on lakisääteistä, ja työtä tehdään virkavastuulla.
KT:n tavoitteena on turvata suomalaisille laadukkaat hyvinvointipalvelut ja puolustaa veronmaksajien etua. Kunta- ja hyvinvointiala työllisti Suomessa noin joka viidennen palkansaajan.
Laissa kuntien ja hyvinvointialueiden työnantajaedunvalvonnan järjestämisestä (630/2021) määritellään KT:n asema ja tehtävät tarkemmin.
Palveluja tarjottiin koko kunta- ja hyvinvointialalle
KT:n jäseniä ovat perinteisesti olleet kunnat. Suomeen perustettiin vuoden 2023 alussa 21 hyvinvointialuetta, joista tuli vuonna 2023 KT-lain perusteella KT:n jäseniä kuntien rinnalle. Lisäksi järjestämisvastuuta sosiaali- ja terveyspalveluista on HUS-yhtymällä sekä Helsingin kaupungilla.
KT-laki tuli voimaan 2021, joka mahdollisti yritysten jäsenyyden KT:ssa. Tuolloin toimintansa aloitti myös KT:n yritysjaosto. Yritysjaoston tulevaisuuden kannalta keskeistä oli Avaintan marraskuinen päätös lopettaa toimintansa vuoden loppuun. Samalla Avainta suositteli KT:n ja kunta- ja hyvinvointialan pääsopimusjärjestöjen kanssa, että kaikki KT-kelpoiset yritysjäsenet liittyisivät KT:hen.
KT:hen siirtyikin vuoden 2024 aikana runsaasti yritysjäseniä. Vuoden 2024 alussa yritysjäseniä oli 20, mutta vuoden lopussa KT:hen oli liittynyt jo 117 yritysjäsentä, joissa työskenteli noin 9000 henkilöä. Lisäksi vuoden 2024 loppuun mennessä hyväksyttyjä yritysjäseniä oli 356 ja niissä työskenteli 29200 henkilöä. Suurimman osan uusista yritysjäsenistä jäsenyys alkoi 1.1.2025, kun Avainta lopetti toimintansa.
Kunta- ja hyvinvointialan kolmen asiakasryhmän palveluja ja viestintää on kehitetty toimintavuoden aikana. Asiakasryhmillä on omat tarpeensa, mutta yhteistä työnantaja-asiaa on myös paljon. Kaikile KT:n jäsenille on tarjolla peruspalveluja, kuten neuvontaa, koulutusta, viestintää ja verkostoja. Toimintavuoden aikana KT myös markkinoi ja vahvisti palveluitaan yrityksille.