Kunta- ja hyvinvointialalla työskennellään virka- ja työsuhteissa
Henkilö palkataan toistaiseksi tai määräajaksi joko virkasuhteeseen tai työsopimussuhteeseen. Palvelussuhteen laji pitää olla selvästi tiedossa viimeistään palvelussuhteen alkaessa.
Virkasuhteisiin ja työsuhteisiin sovelletaan eri lainsäädäntöä. Virkasuhde perustuu kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annettuun lakiin (304/2003) ja työsuhde työsopimuslakiin (55/2001).
Keskeisin ero virka- ja työsuhteen välillä on palvelussuhteen oikeudellinen luonne.
Työsuhde on yksityisoikeudellinen sopimussuhde, jonka lainmukaisuutta ja tulkintaa koskevat erimielisyydet käsitellään kanteella käräjäoikeudessa.
Virkasuhde on julkisoikeudellinen palvelussuhde, jota koskevat päätökset ovat kuntalain ja hyvinvointialuelain mukaisia valituskelpoisia hallintopäätöksiä.
Tehtävät, joissa käytetään osaksikin julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa, eli niitä varten on perustettava virka. Muunlaisia tehtäviä tekevä henkilöstö palkataan työsuhteeseen. Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaan sellainen virkasuhde, jossa ei enää käytetä julkista valtaa, voidaan muuttaa työsuhteeksi.
Julkista valtaa käytetään virkasuhteessa
Julkisen vallan käyttämisellä tarkoitetaan lakisääteistä toimivaltaa antaa velvoittava määräys tai päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta.
Virkasuhdetta edellytetään myös tehtävissä, joihin kuuluu päätöksentekoon liittyvää esittelyä tai vastuullista valmistelua.
Tavanomaiseen työnjohto-oikeuden käyttämistä tai virka- tai työehtosopimusmääräysten soveltamista ei pidetä julkisen vallan käyttämisenä. Tällaisia ovat esimerkiksi työvuoroluettelon hyväksyminen ja vuosilomien vahvistaminen.
Sen sijaan virkasuhteen alkamiseen, päättymiseen, virasta pidättämiseen ja harkinnanvaraisen virkavapauden myöntämiseen liittyvä päätöksenteko on julkisen vallan käyttöä.
Valtakunnallisesti neuvotellut virka- ja työehtosopimukset koskevat koko henkilöstöä
Valtakunnallisesti neuvotellut virka- ja työehtosopimukset koskevat pääsääntöisesti koko kunta-alan ja hyvinvointialueiden henkilöstöä palvelussuhteen laadusta riippumatta. Tosin joitakin sopimusmääräyksiä sovelletaan vain viranhaltijoihin ja joitakin vain työntekijöihin. Tämä käy ilmi sopimuksista.
Yleensä henkilöstö otetaan toistaiseksi voimassa olevaan virka- tai työsuhteeseen. Palvelussuhdelainsäädännön mukaan viranhaltija ja/tai työntekijä voidaan ottaa määräaikaiseen virka- tai työsuhteeseen ainoastaan tietyillä laissa säädetyillä perusteilla.
Taulukko virka- ja työsuhteen eroista (eroja on luonnehdittu yksinkertaistetusti)
Vertailuperuste |
Virkasuhde |
Työsuhde |
Normit |
|||
Palvelussuhteen syntyminen |
Hakumenettely, yksipuolinen päätös, kirjallinen viranhoitomääräys |
Kirjallinen tai suullinen työsopimus |
KvhL (laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta) 4,5, ja 9 § TSL (työsopimuslaki) 1:1 ja 3 §, 2:4 § |
|||
Oikeussuhteen luonne |
Julkisoikeudellinen |
Yksityisoikeudellinen |
|
|||
Julkisen vallan käyttäminen |
Kyllä |
Ei |
KuntaL (kuntalaki) 87 § |
|||
Työnantajan käskyvalta |
Työnantajalla toimivaltansa rajoissa Asteellinen toimivalta rajoittaa työnantajan käskyvaltaa |
Työnantajalla työnjohto-oikeus työsopimuksen rajoissa |
KuntaL 17 § TSL 1:1 § ja 3:1 § |
|||
Velvollisuudet/ tehtävät |
Työnantajalla määräysvalta (viran perustaminen, hallintosääntö, muu määräys) |
Sovitaan työsopimuksella |
KuntaL 88 §, 90 § ja 91 §,KvhL 17 § TSL 1:1 § ja 3:1 § |
|||
Tehtävien muutokset |
Työnantaja määrää |
Sovittava ellei irtisanomisperustetta, tilapäiset muutokset enintään 8 viikkoa |
KvhL 23 § TSL 1:1 § KVTES (Kunta-alan yleinen työ- ja virkaehtosopimus) I luku 10 § |
|||
Hallintosäännön alaisuus |
On |
Ei |
KuntaL 90 § |
|||
Palvelussuhteen määräaikaisuus |
||||||
Vertailuperuste |
Virkasuhde |
Työsuhde |
Normit |
|||
· peruste |
Tehtävän luonne, sijaisuus, harjoittelu, avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoito, muu näihin rinnastettava seikka Erityissäännökset Oma pyyntö |
Perusteltu syy Työn luonne, sijaisuus, harjoittelu muu näihin rinnastettava seikka, muu yrityksen toimintaan tai suoritettavaan työhön liittyvä perusteltu syy, palvelujen kysynnän vakiintumattomuus Oma pyyntö. Määräaikainen sopimus enintään 1 v. pitkäaikaistyöttömän kanssa |
lKvhL 3 § KuntaL 41 § TSL 1:3 §, 1:3a § |
|||
· ketjutuskielto |
On |
On |
KVhL3 §, TSL 1:3 § |
|||
· seuraus perusteen vast. määräaikaisuudesta |
Korvaus 6–24 kk |
Toistaiseksi voimassa oleva |
KVhL 3 § TSL 1:3 ja 12:2 § |
|||
· päättyminen |
Määräajan päättyminen, vakinaisen palaaminen virantoimitukseen (eräissä tapauksissa), irtisanominen, purku |
Määräajan päättyminen, purku, purkautuminen. Poikkeuksia: · 5 vuotta pitempi määräaikainen työsopimus · voidaan erikseen sopia irtisanomisehdosta |
KVhL 34, 35, 37 ja 41 § TSL 6:1, 8:1 ja 8:3 § |
|||
Koeaika |
Enintään 6 kk, alle vuoden määräaikaisessa virkasuhteessa maksimissaan puolet virkasuhteen kestosta. Työnantaja määrää |
Enintään 6 kk. Alle vuoden määräaikaisessa sopimuksessa enintään puolet sopimuksen kestosta. |
KVhL 8 § TSL 1:4 § |
|||
Muun työn tekeminen |
Sivutoimilupa, työnantaja voi peruuttaa kun syytä on (esteellisyys, vaarantaa luottamusta tasapuolisuuteen, muutoin haittaa tehtävien asianmukaista hoitamista ja kilpaileva toiminta), sivutoimi-ilmoitus, työnantaja voi kieltää, perusteet kuten edellä |
Kilpaileva toiminta |
KVhL 18 § TSL 3:3 § |
|||
Osa-aikaistaminen |
||||||
Vertailuperuste |
Virkasuhde |
Työsuhde |
Normit |
|||
· peruste |
Taloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste |
Taloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste |
KVhL 21 § TSL 7:11 § |
|||
· oikeus lisätyöhön |
Kokoaikainen, tehtäviltään samankaltainen virkasuhde, täyttää kelpoisuusehdot ja tehtävä on sopiva Viranhaltijan kirjallinen etukäteisilmoitus |
Osa-aikainen tai täysiaikainen työsuhde tehtäviltään työntekijälle sopiva, työntekijältä ei vaadita etukäteisilmoitusta |
KVhL 22a § TSL 2:6 § |
|||
· seuraus perusteen vastaisesta osa-aikaistamisesta |
Kumoutuminen |
Vahingonkorvaus |
KuntaL 16 luku TSL 12:1 § |
|||
Lomauttaminen |
||||||
Vertailuperuste |
Virkasuhde |
Työsuhde |
Normit |
|||
· sopimisoikeus |
Rajoitettu |
Rajoitettu |
KVhL 30 § TSL 5:1 ja 2 § |
|||
· määräaikaisessa palvelussuhteessa |
On mahdollista (yli 6 kk:n virkasuhde) |
Vain, jos toimii vakinaisen sijaisena ja työnantaja voisi lomauttaa vakinaisen |
KVTES VIII luku 1 § TSL 5:2 § |
|||
Virka- ja työehtosopimus |
Sopimisoikeus rajoitettu |
Sopimisoikeus laajempi kuin ves, mutta rajoituksia |
KVESL 2 § |
|||
Työtaistelukeinot |
Rajoitettu: lakko, työnsulku, hakukielto ja saarto |
Rajoittamaton |
KVESL (kunnallinen virkaehtosopimus-laki) 8 ja 9 § |
|||
Suojelutyön-tekemisvelvollisuus |
On (työtaistelun ulkopuolisella viranhaltijalla) |
Ei |
KVESL 12 § |
|||
Yksittäisen viranhaltijan/työn-tekijän sopimisoikeus palvelussuhteen ehdoista |
Ei sopimisoikeutta pääsääntöisesti |
Työsopimuksella sovittavissa |
KVESL TSL 1:1 § |
|||
Odotusajan palkka |
Ei |
On |
TSL 2:14 § |
|||
Rikosoikeudellinen vastuu |
RL (Rikoslaki) 40:1–3 ja 5–11 |
Rajoitetumpi, RL 40:1–3, 5 ja 12 |
|
|||
Rikosoikeudellinen viraltapano |
On |
Ei |
RL 2:10 RL 40 luku |
|||
Tehostettu suoja tehtävien hoitamisessa |
On |
Ei (katso kuitenkin RL 16:20) |
RL 16:1–3, 5–8 |
|||
Irtisanomisperusteet |
||||||
Vertailuperuste |
Virkasuhde |
Työsuhde |
Normit |
|||
· yksilö |
Asiallinen ja painava syy, Virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen tai laiminlyönti sekä viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennainen muuttuminen |
Asiallinen ja painava syy, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen tai laiminlyönti sekä työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennainen muuttuminen |
KVhL 35 § TSL 7:1 ja 2 § |
|||
· kollektiivi |
Taloudelliset ja tuotannolliset syyt (tehtävät vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi) |
Asiallinen ja painava syy Taloudelliset ja tuotannolliset syyt (työ vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi) |
KVhL 37 § TSL 7:1, 3 ja 4 § |
|||
· muun työn tarjoamis-velvollisuus (kollektiiviperustei-nen irtisanominen) |
Virkasuhde tai työsuhde, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä |
Työsuhde |
KVhL 37 § TSL 7:3 ja 4 § |
|||
· seuraus perusteen vastaisesta irtisanomisesta (yksilöperuste) |
Kumoaminen, virkasuhteen palautuminen (ei muotovirhe) |
Vahingonkorvaus (3–24 kk palkka) |
KVhL 44 § TSL 12:2 ja 3 § |
|||
· seuraus perusteen vastaisesta irtisanomisesta (kollektiiviperuste) |
Kumoaminen, virkasuhteen palautuminen (ei muotovirhe) |
Vahingonkorvaus (3–24 kk:n palkka, poikkeus TSL 12:2.2) |
KVhL 44 § TSL 12:2 ja 3 § |
|||
Takaisinotto-velvollisuus |
9 kk, virkasuhde (vakinainen tai yli 6 kk määräaikainen, samankaltaiset tehtävät) |
4 kk (6 kk, jos työsuhde kestänyt vähintään 12 vuotta) työsuhde, samankaltaiset tehtävät |
KVhL 46 § TSL 6:6 § |
|||
Liikkeenluovutus-säännöstö |
On |
On |
KVhL 25 ja 39 § TSL 1:10 § ja 7:5 § |
|||
Purkaminen |
Erittäin painava syy |
Erittäin painava syy |
KVhL 41 § TSL 8:1 § |
|||
Purkautuminen (poissaolo) |
Ei |
On (vähintään 7 pv) |
TSL 8:3 § |
|||
Palvelussuhteen päättyminen ilman irtisanomista |
Toistaiseksi myönnetty työkyvyttömyyseläke, toistaiseksi tapahtuneen valinnan vahvistamatta jättäminen (KVhL 7.3 §), eroamisiän täyttyminen, (väliaikaisen määräyksen peruuttaminen) |
Työkyvyttömyyseläke toistaiseksi, eroamisiän täyttyminen |
KVhL 34 § KVTES VIII luku 6 § TSL 6:1 |
|||
Siirtäminen toiseen virkaan/tehtävään |
Työnantajan yksipuolinen määräys |
Suostumus, tilapäisesti (enintään 8 vk), irtisanomisperuste |
KVhL 24 § KVTES 1 luku 10 § |
|||
Hiljainen pidennys |
Ei |
On |
TSL 6:5 § |
|||
Vuosilomalaki |
Sovelletaan |
Sovelletaan |
vuosilomalaki (162/05) 1 § KVTES IV luku 1 § |
|||
Työaikalaki, velvollisuus lisä- ja ylityöhön ja varallaoloon |
On, työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä |
Ei, suostumus |
TAL (työaikalaki) 1 §, 4 § ja 17 § |
|||
Riitojen käsittely |
Hallintotuomioistuin |
Yleinen tuomioistuin |
KVhL 50 § |
|||
Työnantajalla oikeus oikeudenkäynti-kuluihin |
On |
On |
KVhL 53 § OK (Oikeuden-käymiskaari) 21:1 |