
Asiakkuustyö laajeni uusien jäsenyhteisöjen myötä
KT:n jäsenmäärä kasvoi merkittävästi vuoden 2024 aikana, kun yli 300 kuntien ja hyvinvointialueiden omistamaa tai määräysvallassa olevaa osakeyhtiötä, osuuskuntaa ja säätiötä hakeutui KT:n jäseneksi. Olemassa olevien palvelujen lisäksi kehitettiin yritysten palveluita.
Asiakkuustyössä keskityttiin asiakasryhmien entistä parempaan tavoitettavuuteen sekä sähköisesti että eri verkostoissa. Aktiivisen verkostotoiminnan ja tapahtumien lisäksi asiakkaita tavattiin eri tilaisuuksissa ja sovituissa tapaamisissa.
Asiakkuustyön keskiössä oli vahvistaa vuorovaikutusta nykyisten asiakkaiden kanssa
sekä kehittää ja markkinoida palveluja KT:n jäsenyydestä kiinnostuneille yrityksille.
KT:hen perustettiin eri yksiköiden asiantuntijoista koostuva yritystiimi, joka muun muassa neuvoi uusia yritysjäseniä arjen työsuhdeasioissa, järjesti neljä avointa yrityspalvelujen infotilaisuutta ja alkoi tuottaa KT Yritykset -uutiskirjettä. Yrityksille luotiin omat palvelukanavat ja suunniteltiin omia koulutuksia vuodelle 2025.
KT:n verkostotoiminta laajeni uusien tarpeiden mukaisesti
KT:ssa oli toimintavuonna yhteensä 24 verkostoa. Vuonna 2024 perustettiin tietoon perustuvan henkilöstövoimavarojen johtamisen verkosto, KT Yritykset –verkosto ja Kunta-alan kehittämisjaoksen nuorten verkosto.
Asiakaskirjeitä lähetettiin runsaasti
KT-uutiskirje lähetettiin noin kerran kuussa yli 3 000 vastaanottajalle. Uutiskirjeessä tuotiin esille KT:n tärkeitä edunvalvonta-asioita sekä markkinoitiin tulevia tapahtumia ja koulutuksia.
Vuoden aikana lähetettiin yhteensä 96 asiakaskirjettä, joista 23 oli yleiskirjeitä ja yhteyshenkilökirjeitä 20. Yleiskirjeet ilmestyivät myös ruotsiksi. Omia uutiskirjeitään lähettivät myös KT:n verkostot. Toimintavuoden aikana KT:n sähköisiä asiakaskirjeitä lähetettiin kaikkiaan yhteensä noin 97 000 kappaletta.
Yleiskirjeissä kerrottiin muun muassa uusista ja muuttuneista sopimusmääräyksistä, järjestelyerien laskennasta ja matkakustannusten korvauksista.
KT-yhteyshenkilökirjeissä kerrottiin esimerkiksi ajankohtaisista lakimuutoksista, työtaisteluihin varautumisesta ja KT:n tapahtumista. Vuoden aikana yhteyshenkilökirjeiden suuntaamista eri asiakasryhmille tarkennettiin.
Asiakaskirjeenä jatkoi myös ylimmän johdon työnantajakirje, jota lähetettiin kolme kappaletta. Kirjeessä kerrottiin keskeisistä työmarkkina-asioista jäsenyhteisöjen ylimmälle johdolle.
KT:n Linja palveli työnantajia ja esihenkilöitä
KT:lla on käytössään avoimien nettisivujen lisäksi sisäänkirjautumista vaativa verkkopalvelu Linja. Sen sisältö tukee työnantajia työ- ja virkaehtosopimusten soveltamisessa sekä työelämän laadun, tuloksellisuuden ja yhteistoiminnan kehittämisessä.
Linja on tarkoitettu työnantajien edustajille, esimerkiksi KT-yhteyshenkilöille, johdolle ja esihenkilöille sekä henkilöstö- ja palkkahallinnossa työskenteleville. Vuonna 2024 Linjassa on ollut 33832 käyntiä.