Asiakaspalvelun ja viestinnän tarpeet kasvoivat

KT:n asiantuntijat antoivat vuoden aikana runsaasti työ- ja virkaehtosopimuksiin keskittyvää neuvontaa sopimusalakohtaisilla palvelusähköposteilla.  

Kysymyksiä esitti noin 2 300 henkilöä noin 500:sta eri organisaatiosta. Palvelusähköposteissa kysyttiin yleisiä työsuhteisiin liittyviä asioita, joista monet kysymykset olivat tietyn organisaation tilanteisiin kohdennettuja kysymyksiä. Palkat, järjestelyerät, lisät ja vuosilomat toistuivat kysymyksissä.

KT:n julkaisutoimintaa kehitettiin

Suurin osa suomen- ja ruotsinkielisistä sopimuskirjoista 2022–2025 ilmestyi jo vuosina 2022-2023. Viimeisimpinä sopimuskirjoista ilmestyivät vielä Hyvinvointialan yleinen virka-ja työehtosopimus HYVTES ja sen ruotsinkielinen versio VÄLKA. Vuoden 2024 aikana myytiin noin 1 500 julkaisunidettä. 

Sopimuskirjaprosessia ja -työkalua kehitettiin vuoden aikana, jotta jatkossa sopimuskauden aikaisten muutosten hallinta ja valmiiden sopimusten julkaisuprosessi olisivat sujuvampia.  Tätä tarkoitusta varten luotiin sähköinen alusta, joka nimettiin Sopuriksi. Uusi työkalu on tarpeen, koska sopimusaloja on paljon ja sopimusten sisältöön neuvotellaan sopimuskauden aikana muutoksia niin sanotun jatkuvan neuvottelun periaatteella. 

Jokaisesta KT-lehden numerosta otettiin noin 5 000 kappaleen painos, josta postitettiin noin 3 500 kappaletta. Niistä melkein puolet oli vapaakappaleita asiakkaille ja sidos- ja yhteistyökumppaneille, kuten kunta- ja hyvinvointialuepäättäjille ja KT-yhteyshenkilöille. Lehteä jaettiin myös KT:n tapahtumissa. Kaikkiaan lehtiä ilmestyi vuoden aikana kuusi numeroa.

Suuri ponnistus oli myös pääsopijajärjestöjen kanssa yhteistyössä tehtyjen Työn murros -julkaisujen tuottaminen. Vuoden aikana ilmestyi 12 raporttia ja niihin liittyvät, lyhyet tietokortit. Toimintavuonna alkoi myös Ohjeita työtaistelun varalta -oppaan päivittäminen. Uudistettu opas valmistuu vuonna 2025. 

KT uudisti toimintavuonna julkaisutoimintaa, jotta saatiin aikaan selkeät tuoteperheet erilaisille julkaisuille. Julkaisujen uutta ilmettä toteutetaan vuonna 2025 ilmestyvissä julkaisuissa. Julkaisujen uudistuksessa kuultiin myös KT:n asiakkaita.

 

Sopimusratkaisuista ja palveluista viestittiin ahkerasti

KT:n verkkosivut olivat aktiivisessa käytössä. Verkkosivujen käytetyimpiä sisältöjä olivat aiempien vuosien tapaan työ- ja virkaehtosopimukset, yleiskirjeet, usein kysytyt kysymykset ja ohjeet. Ohjeissa ja usein kysytyissä kysymyksissä lukijoita keräsivät erityisesti palkkaratkaisuun ja palkankorotuksiin liittyvät sisällöt. Mediaa kiinnosti eniten KT:n toimitusjohtajan vaihtuminen. Alkuvuoden kiinnostavin aihe oli aikuiskoulutustuen kohtalo.

Verkkosivuilla julkaistiin 35 tiedotetta, joista osa oli KT:n omia tiedotteita ja osa järjestöjen yhteisiä. 

Mediatiedotteiden lisäksi kt.fi-verkkosivuilla julkaistiin 60 uutista. Niissä kerrottiin laajasti kunta- ja hyvinvointialan työnantajien toimintaan vaikuttavista aiheista kuten: 

  • alaa koskevista tutkimustuloksista
  • työ ja virkaehtosopimuksista
  • työelämään vaikuttavista lakimuutoksista ja hankkeista 
  • KT:n palveluista ja edunvalvonnasta. 

 

Asiantuntijat kirjoittivat lisäksi 9 ajankohtaista blogia, joissa käsiteltiin laajasti edunvalvontaan liittyviä aiheita, kuten työaikoja, palkkausta, työeläkemaksuja, inhouse-yhtiöitä ja työsuojelua.  

KT:n julkisille verkkosivuille osoitteeseen kt.fi tehtiin keskimäärin 141 000 käyntiä kuukaudessa. Lisäksi parannettiin verkkosivuilta löytyvien työ- ja virkaehtosopimusten käytettävyyttä.
 

Sosiaalisen median käyttöä linjattiin

Toimintavuoden aikana kehitettiin erityisesti viestintää sosiaalisessa mediassa. Vuoden alussa otettiin käyttöön sosiaalisen median linjaukset sekä sosiaalisen median ohjeet henkilöstölle. KT vahvisti läsnäoloaan etenkin LinkedInissä, hyvin tuloksin. Niin seuraaja- kuin reaktiomäärätkin kasvoivat. KT:lla oli vuonna 2024 käytössä sosiaalisen median alustoista X, LinkedIn ja Youtube. Kanavista aktiivisimpia olivat LinkedIn ja X.  

KT:n viestintätiimi hoiti some-tilien ylläpitoa, ja lisäksi asiantuntijat viestivät omilla profiileillaan KT:n asioista. KT:ssa aloitti uusi viestinnän asiantuntija, jonka työ painottui sometilien hallinnointiin, mikä lisäsi julkaisutahtia. Tileille lisättiin aikaisempaa enemmän esimerkiksi videoita, pidempiä julkaisuja, julkaisusarjoja ja maksullista mainontaa.

KT:n X-profiililla oli toimintavuoden aikana 5943 seuraajaa. Julkaisuja tehtiin vuoden aikana 470. LinkedInissä oli vuoden lopussa 8166 seuraajaa. Julkaisuja oli 364 kappaletta. Asiantuntijoita koulutettiin ja kannustettiin osallistumaan yhä aktiivisemmin sosiaalisen median keskusteluihin.
 

Viestintää kehitettiin linjausten mukaisesti

KT:n viestinnän tehtävänä oli edellisten vuosien tapaan edistää KT:n vaikuttavuutta. KT:n asioista viestittiin erityisesti kuntien, hyvinvointialueiden ja niiden omistamien yritysten johdolle sekä hr-asiantuntijoille. Lisäksi KT:n asioista kerrottiin muun muassa poliittisille päättäjille ja medialle.

Toimintavuonna jatkettiin viestinnän linjausten mukaista toiminnan kehittämistä. KT:n oman työn ja asiantuntijoiden esille tuomista vahvistettiin muun muassa mediaviestinnällä sekä asiantuntijoiden viestintäkoulutuksella. Koko henkilöstöä koulutettiin sisäisesti uusista somelinjauksista, ja lisäksi kymmenen asiantuntijaa osallistui räätälöityyn viestintäkoulutukseen. Myös tiedotejakelu, KT-lehti, sähköiset kirjeet ja verkkosivut olivat kehittämistyön kohteena toimintavuonna.

Monikanavaisella ja aktiivisella viestinnällä tuotiin esille KT:n tavoitteita ja näkemyksiä edunvalvontatyön tueksi. Yhteistyötä tavoitteiden näkyviin tuomiseksi tehtiin eri sidosryhmien, kuten keskusjärjestöjen ja eri asiakasryhmien, kanssa.