Uutinen

Robottilukutaitoa tarvitaan terveydenhuollon töissä

Terveydenhuollossa käytetään jo nyt palvelurobotteja. Alan ammattilaiset tarvitsevat robottien kanssa työskentelyyn digilukutaidon lisäksi myös erityistä robottilukutaitoa. Tuore tutkimus nostaa robottilukutaidon esiin tulevaisuuden työelämätaitona.

Palvelurobotteja käytetään terveydenhuollossa muun muassa opastustehtävissä, etähoidossa, apuna kuntoutuksessa ja logistisissa tehtävissä. Robottien kanssa työskentelevien on osattava toimia digitaalisissa ympäristöissä sekä lukea robotteja ja työskennellä niiden kanssa.

Tampereen yliopiston, Vaasan yliopiston ja Stavangerin yliopiston yhteinen tutkimus korostaa robottilukutaidon monitahoisuutta sekä ihmisläheisen terveydenhuollon erityislaatuisuutta robottien käyttöympäristönä. 

Terveydenhuollon työ perustuu hoitoetiikkaan, ja sen vuoksi myös teknologiset muutokset on sovitettava yhteen terveydenhuollon normien, arvojen ja työskentelytapojen kanssa.

Mitä robottilukutaito tarkoittaa terveydenhuollossa?

Robottilukutaito tarkoittaa terveydenhuollossa digitaitojen lisäksi myös eettistä ammattiosaamista sekä mahdollisuutta soveltaa näitä taitoja silloin, kun työssä käytetään tekoälyllä varustettuja robottisia laitteita.

Robottilukutaitoon tarvitaan yksilöllisiä taitoja, joita ovat esimerkiksi

  • terveysteknologian ja järjestelmien tuntemus
  • tietoturvaan liittyvä osaaminen
  •  ammattieettinen tilannetietoisuus.

Lisäksi robottilukutaitoon kuuluu myös se, että ammattilaiset ymmärtävät yhteisiä tavoitteita kuten sen, mitä laadukas hoiva ja hoito sekä potilasturvallisuus ja -hyvinvointi tarkoittavat ja miten niitä halutaan kehittää.

Tekniset ja sosiaaliset taidot kietoutuvat yhteen robottilukutaidossa. Terveydenhuollon ammattilaisten on esimerkiksi osattava arvioida robottiavusteisia tilanteita ja niiden riskejä.

Robottilukutaidon kehittämiseen tarvitaan koulutusta

Tutkimuksen mukaan robottilukutaidon kehittämiseen tarvitaan ehdottomasti koulutusta. 

Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että terveydenhuollon esihenkilöille on karttunut huomattavasti enemmän kokemuksia roboteista kuin muille työntekijäryhmille.

– Jos robolukutaitoa ei mahdollisteta käytännön toimilla ja niihin varatuilla resursseilla, ei voida odottaa robolukutaitoista henkilökuntaa, tutkijatohtori Tuuli Turja toteaa Tampereen yliopiston tiedotteessa.

Muualla verkossa