SOTE-sopimuksen palkkojen yhteensovittamisen, palkkauksen kehittämisen ja palkkausjärjestelmien käyttöönotosta sovitun virka- ja työehtosopimuksen paikallisen erän kohdentaminen 1.2.2025 lukien
Vuoden 2022 SOTE-sopimuksen palkkojen yhteensovittamisen, palkkauksen kehittämisen ja palkkausjärjestelmien käyttöönotosta sovitun virka- ja työehtosopimuksen keskimmäisen paikallisen erän 2,5 prosentin siirtämisestä sovittiin erillisellä virka- ja työehtosopimuksella 5.9.2024 (ks. yleiskirje 14/2024). Erä siirrettiin käytettäväksi 1.2.2025 lukien. Erä maksetaan SOTE-sopimuksen 2022–2025 allekirjoituspöytäkirjan 11 pykälän mukaisessa aikataulussa.
Tällä yleiskirjeellä annetaan ohjeet paikallisen erän 2,5 % jakamisesta 1.2.2025 lukien.
Yleiskirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen JAU ry:n, JUKO ry:n ja SOTE ry:n kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.
SOTE-sopimuksen palkkausjärjestelmäuudistuksen tilanne
SOTE-sopimuksen palkkahinnoittelu-uudistus toteutettiin 1.2.2024 lukien. Tämän jälkeen on ollut tarkoitus uudistaa mm. SOTE-sopimuksen palkkausluvun palkkahinnoittelukohtia ja tehtävästä maksettavan palkan määräykset valtakunnallisen palkkaustyöryhmän saaman toimeksiannon mukaisesti.
Syksyn 2024 aikana on käyty neuvotteluja tasopalkkajärjestelmästä. Palkkahinnoittelu-uudistuksen täytäntöönpanovaiheessa on myös havaittu seikkoja, jotka edellyttävät tarkentamista ja linjaamista, mikä on osaltaan vaikuttanut tasopalkkajärjestelmäneuvottelujen etenemiseen.
Palkkausjärjestelmäuudistus ei todennäköisesti valmistu 31.1.2025 mennessä. Uusi tavoite palkkausjärjestelmäuudistukselle on 31.5.2025 siten, että järjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön 1.6.2025 lukien takautuvasti kohtuullisen siirtymäajan kuluessa.
Paikallisen erän kohdentaminen 1.2.2025 lukien
Alun perin paikallinen erä on tarkoitettu palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja/tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon. Palkkahinnoittelu-uudistus oli osa palkkausjärjestelmäuudistusta.
Palkkahinnoittelu-uudistus on aiheuttanut paikallisesti käytössä olleiden TVA-järjestelmien sekoittumisen.
Paikallinen erä kohdennetaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin 1.2.2025 lukien seuraavasti:
- Liitteissä 1–5 kussakin palkkahinnoittelukohdassa paikallista erää kohdennetaan sellaisiin tehtäviin, jotka edellyttävät perustehtävää laajempaa tai syvällisempää osaamista. Liitteen 1 tehtävien arvioinnissa voidaan käyttää apuna johdettavien yksiköiden määrää, kokoa, toiminnan laatua ja henkilöstörakennetta huomioon ottaen organisaatio kokonaisuutena.
- Erää voidaan kohdentaa myös hinnoittelemattomiin tehtäviin mahdollisten palkkausepäkohtien korjaamiseksi.
- Erää voidaan käyttää 1.2.2024 voimaan tulleen palkkahinnoittelu-uudistuksen myötä syntyneiden palkkausepäkohtien, esimerkiksi eri palkkahinnoittelukohtien välisten palkkaerojen korjaamiseen.
- Mikäli kohtien 1–3 mukaisten kohdennusten jälkeen paikallisesta erästä jää jaettavaa, voidaan loppuosa kohdentaa yleisesti tehtäväkohtaisten palkkojen yhteensovittamiseen ja henkilökohtaisiin lisiin.
Paikallisen erän täytäntöönpano ja neuvottelumenettely
Paikallisen työnantajan edustajat ja pääsopijajärjestöjen edustajat neuvottelevat paikallisen erän kohdentamisesta. Laskentaperiaatteet käydään läpi ensimmäisessä neuvottelussa. (katso tarkemmin KT:n yleiskirje 2/2023). Neuvotteluissa on tarkoitus antaa henkilöstölle tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus ja pyrkiä mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen kuulemalla tasavertaisesti neuvotteluosapuolia. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää paikallisen erän käytöstä edellä mainittujen kriteerien mukaisesti.
Neuvotteluista laaditaan pöytäkirja, josta käy ilmi osapuolten näkemykset mahdollisine perusteluineen.
Selvitys erän käytöstä
Työnantajan on annettava pääsopijajärjestöjen edustajille kirjallinen selvitys ilman aiheetonta viivytystä siitä, miten paikallinen erä on jaettu. Selvityksestä tulee käydä ilmi erän piirissä olevien viranhaltijoiden/työntekijöiden palkkasumma. Selvityksestä on käytävä ilmi erän suuruus euromääräisenä. Selvityksessä on käytävä ilmi erän kohdentuminen sekä erän käytön kustannusvaikutus. Tärkeintä on, että pääsopijajärjestöjen edustajat voivat tietojen perusteella varmistua, että paikallisen erän kustannusvaikutus täyttyy ja miten erä on kohdentunut.
KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT
Toimitusjohtaja Markku Jalonen
Neuvottelujohtaja Henrika Nybondas-Kangas