Suomeksi
Cirkulär
20/2024
Till välfärdsområdena, välfärdssammanslutningarna och KT:s företagsmedlemmar

Fördelning av den lokala potten 1.2.2025 i tjänste- och arbetskollektivavtalet om lönesamordning, utveckling av lönesättningen och införande av ett nytt lönesystem i SH-avtalet

I det särskilda tjänste- och arbetskollektivavtalet 5.9.2024 kom parterna överens om en flyttning av den mellersta lokala potten på 2,5 procent som avtalats i tjänste- och arbetskollektivavtalet från 2022 om lönesamordning, utveckling av lönesättningen och införande av ett nytt lönesystem i SH-avtalet (se KT:s cirkulär 14/2022). Potten senarelades till 1.2.2025. Potten ska betalas enligt den tidsplan som anges i § 11 i underteckningsprotokollet till SH-avtalet 2022–2025.

Genom detta cirkulär ges anvisningar om fördelningen av den lokala potten på 2,5 % från 1.2.2025.

Cirkuläret har utarbetats i samråd med huvudavtalsorganisationerna JAU rf, FOSU rf och Sote rf och avtalsparterna har nått samförstånd om dess innehåll.

Läget i reformen av lönesystemet i SH-avtalet 

SH-avtalets lönesättningsreform genomfördes 1.2.2024. Därefter har avsikten varit att förnya bland annat SH-avtalets lönepunkter i lönekapitlet och bestämmelserna om den uppgiftsspecifika lönen i enlighet med det uppdrag som den nationella lönearbetsgruppen fått.

Under hösten 2024 har det förts förhandlingar om ett nivålönesystem. I samband med genomförandet av lönesättningsreformen har man också noterat faktorer som kräver precisering och linjedragning, vilket har påverkat hur förhandlingarna om nivålönesystemet framskridit.

Reformen av lönesystemet kommer sannolikt inte att vara färdig 31.1.2025. Det nya målet för reformen av lönesystemet är 31.5.2025 så att systemet kan införas retroaktivt från och med 1.6.2025 inom en rimlig övergångsperiod.

Fördelning av den lokala potten 1.2.2025

Ursprungligen var den lokala potten avsedd för lönesamordning, utveckling av lönesättningen och/eller införande av nya lönesystem. Lönesättningsreformen var en del av reformen av lönesystemet.

Lönesättningsreformen har lett till en sammanblandning av de arbetsvärderingssystem som tillämpats lokalt.

Den lokala potten fördelas på de uppgiftsrelaterade lönerna från och med 1.2.2025 enligt följande:

1.    I bilagorna 1–5 fördelas den lokala potten i varje lönepunkt på sådana uppgifter som förutsätter bredare eller djupare kunskaper än de grundläggande uppgifterna. Som hjälp vid bedömningen av uppgifterna i bilaga 1 kan man använda antalet enheter som leds, enheternas storlek, verksamhetens art och personalstrukturen med beaktande av organisationen som helhet.
2.    Potten kan också fördelas på anställda som står utanför lönesättningen för att rätta till eventuella missförhållanden i lönerna.
3.    Potten kan användas för att rätta till sådana missförhållanden i lönerna, till exempel löneskillnader mellan olika lönepunkter, som uppstått till följd av lönesättningsreformen som trädde i kraft 1.2.2024.
4.    Om det efter fördelningen enligt punkterna 1–3 återstår något av den lokala potten att fördela, kan resten fördelas allmänt på samordning av de uppgiftsrelaterade lönerna och på individuella tillägg.
 

Användning av och förhandlingar om den lokala potten

Den lokala arbetsgivarens och huvudavtalsorganisationernas representanter förhandlar om användningen av den lokala potten. Vid den första förhandlingen går man igenom beräkningsprinciperna. (Se KT:s cirkulär 2/2023). Målet för förhandlingarna är att ge personalen faktiska påverkningsmöjligheter och att i mån av möjlighet uppnå samförstånd genom att höra förhandlingsparterna på lika villkor. Om enighet inte uppnås, beslutar arbetsgivaren hur den lokala potten ska användas enligt ovan nämnda kriterier.

Över förhandlingarna ska det upprättas ett protokoll där parternas ståndpunkter med eventuella motiveringar framgår.
 

Utredning om fördelningen av potten

Arbetsgivaren ska utan oskäligt dröjsmål ge huvudavtalsorganisationernas representanter en skriftlig utredning om hur den lokala potten fördelats. Lönesumman för de tjänsteinnehavare och arbetstagare som omfattas av potten ska framgå av utredningen, likaså pottens storlek i euro. Av utredningen ska också framgå pottens fördelning och kostnadseffekten av användningen av potten. Det viktigaste är att huvudavtalsorganisationernas representanter på basis av uppgifterna kan försäkra sig om att den lokala pottens kostnadseffekt uppfylls och hur potten har fördelats.
 

KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT

Verkställande direktör Markku Jalonen

Förhandlingsdirektör Henrika Nybondas-Kangas

Virpi Taavitsainen

ledande arbetsmarknadsombudsman
Telefon:
+358 9 771 2185
Mobiltelefon:
+358 50 570 3882
E-post:
Virpi.Taavitsainen@kt.fi
Organisation:
Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT

Henrika Nybondas-Kangas

förhandlingsdirektör
Telefon:
+358 9 771 2100
Mobiltelefon:
+358 50 357 4233
E-post:
Henrika.Nybondas-Kangas@kt.fi
Organisation:
Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT