Julkaisu

Työn murros 4/2024: Peruskoulut suuntaavat perusasioihin

KT ja alan pääsopijajärjestöt seuraavat työn murrosta eri ammattialoilla ja teemoissa. Työn murroksen seurantaraporttiin 4/2024 on koottu seurannan tuloksia peruskouluista. Lisäksi seurannan keskeiset tulokset on tiivistetty tietokorttiin.

Työn murros ja peruskoulu -tietokortin kuva.

Lataa tietokortti työn murroksesta peruskouluissa (pdf) >

Opetuksen digiloikan ja korona-ajan kokemusten jälkeen Euroopan parhaissa peruskouluissa halutaan vahvistaa työrauhaa ja perusasioita, kuten lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan ja oppimaan oppimista. Koululaisten määrä vähenee. Opetusalan ammattilaiset haluavat karsia runsaita kirjaamisvelvoitteita, jotta koulun aikuisille jää enemmän aikaa kohdata lapset ja nuoret.

Muutokset nuorten oppimisessa ja käyttäytymisessä haastavat perinteistä opetusta. Kouluikäisiä nuoria on aiempaa vähemmän, ja heidän taustansa ovat entistä monimuotoisempia. Toisten koulujen kiinnostavat esimerkit rohkaisevat kehittämään.

Peruskouluissa otetaan käyttöön uusia toimintatapoja, mutta halutaan keskittyä myös perusasioihin

Työn murroksen seurantakyselyssä merkittäviksi uusiksi asioiksi peruskouluissa nostettiin digitalisaation vaikutukset ja oppilaan mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea. 

Huolestuneita oltiin siitä, miten varmistetaan jokaiselle sujuva luku-, lasku ja kirjoitustaito ja jääkö aikaa riittävästi ihmisten väliselle vuorovaikutukselle ja opetustyölle.

Merkittävimmiksi uusiksi asioiksi peruskoulujen työn murroksessa nostettiin:

  1. Perustaitojen varmistaminen muuttuvassa maailmassa, esimerkiksi luku-, lasku- ja kirjoitustaito
  2. Digitaalisuuden myönteiset ja kielteiset vaikutukset. Ne ovat muuttaneet opetusta ja lasten maailmaa.
  3. Ihmisten väliselle vuorovaikutukselle ja opetustyölle tarvitaan lisää aikaa. Opetuksen ulkopuolinen työ vie liikaa aikaa.
  4. Oppilaan mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea, oppia sosiaalisia taitoja ja ottaa vastuuta omasta oppimisestaan.
  5. Yhteistyö työyhteisön sisällä ja yli oppilaitosrajojen, esimerkiksi tiimi- ja yhteisopettajuus.

Työn murrosta seurataan yhteistyössä

KT ja alan pääsopijajärjestöt JAU ry, JUKO ry ja Sote ry ovat yhdessä seuranneet kunta- ja hyvinvointialan työn muuttumista vuodesta 2019 alkaen. Seurannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi nykyaikaista kunta- ja hyvinvointialuetyötä.

Eri ammattialojen ja teemojen seurantaraportit perustuvat laajaan seurantakyselyyn, asiantuntijakeskusteluihin sekä työpaikkaesimerkkeihin ja muihin selvityksiin.

Tavoitteena on rakentaa työn murroksesta yhteistä tilannekuvaa. Tietoa voidaan hyödyntää poliittisessa päätöksenteossa, järjestöjen omassa työmarkkinatoiminnassa ja julkisten palveluiden sekä julkisen työn kehittämisessä.

Julkaisutiedot

Sivumäärä:
12 s.
ISBN-numero (Pdf):
978-952-7465-58-5
Julkaistu:
4/2024
Kustantaja:
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT