Uutinen

KT:n vuosikertomus on ilmestynyt – toimintavuotta 2024 leimasi asiakaskunnan laajentuminen

KT:n toimintavuoteen 2024 vaikutti merkittävästi asiakaskunnan laajentuminen, sillä yritysjäsenten määrä kasvoi voimakkaasti. Vuosi oli ensimmäinen kokonainen myös KT:n uudelle hallinnolle.

Kuntatalo keväällä Ensi Linjan puolelta.

Hyvinvointialueet olivat tulleet KT:n jäseniksi kuntien rinnalle edellisenä vuonna. Lisäksi oli merkittävää, että Avainta ilmoitti lopettavansa toimintansa vuoden 2024 loppuun, mikä lisäsi huomattavasti KT:n jäsenyritysten määrää. Kaikkien jäsenryhmien palveluja tarkasteltiin ja kehitettiin, jotta ne vastasivat entistä paremmin kunkin asiakasryhmän tarpeita.  

 

Edunvalvonta oli monipuolista

KT:n toimintavuoteen vaikutti erityisesti Orpon hallituksen ohjelman työmarkkinoita ja sosiaaliturvaa koskevien laajojen uudistusten valmistelu. Kevään aikana ammattijärjestöt järjestivät laajoja poliittisia lakkoja, joilla vastustettiin Orpon hallituksen työmarkkinauudistuksia. Osa poliittisista mielenilmaisuista ja lakoista kohdistui myös kuntiin ja hyvinvointialueille sekä niiden omistamiin yrityksiin.

KT osallistui hallitusohjelman toteuttamiseen kymmenissä kolmikantaisissa valmisteluryhmissä, jotka käsittelivät muun muassa työrauhalainsäädäntöä, sovittelujärjestelmän uudistamista, sosiaaliturvauudistusta, työvoiman saatavuuden turvaamista ja aikuiskoulutustukea. KT esityksen pohjalta aloitettiin aikuiskoulutustuen korvaavan järjestelmän valmistelu. KT antoi vuoden aikana ennätysmäärän lausuntoja, 78 kappaletta, mikä kuvaa hyvin KT:n tehtäväkentän laajuutta.

Neuvottelutoiminta jatkui koko vuoden ajan ja keskittyi muun muassa palkkausjärjestelmien uudistamiseen. Neuvotteluissa saatiin sovittua myös ratkaisuja, jotka helpottavat yleisesti työn johtamista ja toiminnan järjestämistä. TE-palvelut 2024 -uudistukseen liittyvät neuvottelut jatkuivat. KT neuvotteli työnantajien puolesta valtiolta kuntiin siirtyvän henkilöstön virka- ja työehtosopimusratkaisusta.

 

Asiakaspalvelun tarve kasvoi

Neuvontapalvelua asiakkaille tarjottiin sekä julkisilla verkkosivuilla että työnantajien Linja-palvelussa ja palvelusähköposteissa. Ohjeita ja tietoa jaettiin koulutusten, tapahtumien, sähköisten asiakaskirjeiden ja KT-lehden avulla. 

Esimerkkejä KT:n koko vuoden palvelutoimintaa kuvaavista luvuista:
•    noin 141 000 käyntiä kuukaudessa kt.fi-verkkosivuilla 
•    35 tiedotetta ja 60 uutista verkkosivuilla
•    noin 7600 palvelusähköpostia työnantajien edustajille
•    noin 1500 myytyä julkaisunidettä
•    6 KT-lehden numeroa
•    KT:n LinkedInissä oli vuoden lopussa 8166 seuraajaa. Julkaisuja oli 364 kappaletta  
•    Toimintavuonna toteutettiin 90 koulutusta, joihin osallistuttiin yhteensä 9332 kertaa.
•    63 muuta tapahtumaa, mukaan lukien verkostotapahtumat
•    96 asiakaskirjettä, joita lähetettiin yhteensä noin 97 000 sähköpostiosoitteeseen.
 

Lue vuosikertomusta KT:n nettisivuilla>