Markkinaoikeus: Työttömyyskassat voivat kilpailla ja markkinoida jäsenmaksuillaan
Markkinaoikeus hylkäsi 22.9.2017 antamassaan päätöksessä hakemuksen, jolla haluttiin kieltää Yleistä työttömyyskassaa vertailemasta eri työttömyyskassojen jäsenmaksuja markkinoinnissaan.
Markkinaoikeuden mukaan Yleisen työttömyyskassa YTK:n markkinoinnissa oli vuosina 2013–2015 käytössä yksi mainosvideo, jossa vertailtiin jäsenmaksuja. Julkisten ja hyvinvointialojen (JHL) työttömyyskassa sekä kahdeksan muuta kassaa halusivat kieltää sen käytön.
Markkinaoikeus totesi päätöksessään, että työttömyyskassat ovat elinkeinonharjoittajia ja kilpailijoita keskenään.
Yleisen työttömyyskassa YTK:n mukaan heidän on päätöksen jälkeen tärkeää arvioida, onko työttömyyskassojen toiminnassa elementtejä, jotka vääristävät kilpailua YTK:n kilpailijoiden eduksi.
Markkinaoikeus velvoitti hakijakassat korvaamaan YTK:n oikeudenkäyntikulut 63 246,20 euroa viivästyskorkoineen.