Lausunto
295/04.01.00/2024

Lausunto hallituksen esityksestä jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi

Osaamistiedot

Onko ehdotettu laki valtakunnallisesta jatkuvan oppimisen osaamistietovarannosta selkeä? Jos ei, mikä siinä on epäselvää?

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi.

Esityksessä ehdotetaan lainsäädäntöä, joka mahdollistaa uuden digitaalisen Osaamispolku-palvelun käyttöönoton. Palvelun tarkoituksena on tukea osaamisen kehittämistä ja ylläpitoa. Se sisältää valtakunnallisen jatkuvan oppimisen osaamistietovarannon, joka auttaa yksilöitä koulutus- ja uravalinnoissa sekä osaamistietojen hyödyntämisessä. Lisäksi lainsäädännöllä pyritään edistämään koulutustarjonnan tietovarannon kehittämistä.

Ehdotettu laki yksilön osaamisen ja pätevyyden näkyväksi tekemisen näkökulmasta on hyödyllinen. Lain sekä siihen kytkeytyvän Osaamispolku-palvelun avulla on mahdollista parantaa yksilön urakehitystä ja työllistymisen mahdollisuuksia. 
 
Laki on pääosin selkeä, mutta salassa pidettäväksi tarkoitettuja tietoja käsittelyn ja luovuttamisen osalta on erityisesti huomioitava tietosuojan näkökulmat. Erityisesti tietojen anonymisoinnin käytännön toteutus ja tietojen lainmukainen luovutus on syytä ottaa huomioon.

KT pitää hyödyllisenä Osaamispolku-palvelua, sillä se tarjoaa myös työnantajille mahdollisuuden saada tietoa henkilöstön osaamisesta ja sen kehittämistarpeista. Tämä auttaa suunnittelemaan strategista henkilöstön kehittämistä tehokkaammin. Palvelu mahdollistaa myös pääsyn ajankohtaiseen työmarkkinadataan, joka tukee koulutusten kohdentamista vastaamaan työelämän muutoksia. Tieto erilaisten koulutusmuotojen ja mahdollisuuksien saatavuudesta on apuna myös osaajapula-alojen tarpeisiin vastaamisessa.

Onko teillä huomioita osaamistietojen hyödyntämismahdollisuuksista ja reunaehdoista pykälissä 7 ja 8?

Pykälissä 7 ja 8 määritellään, että osaamistietoja voidaan käyttää yksilön ohjaukseen, koulutuksen ja työelämän nivelvaiheisiin sekä tilastointiin ja kehittämiseen. Käytön reunaehdot on esitetty tietosuojaa koskevien lakien mukaisesti.  

Rekisterinpitäjinä toimivat Opetushallitus ja KEHA-keskus, jotka vastaavat tietojen käytön lainmukaisuudesta. KT pitää tärkeänä, että tietojen siirtäminen osaamistietovarannon ja muiden järjestelmien välillä varmistetaan riittävillä teknisillä ja tietoturvallisilla ratkaisuilla.

Koulutustarjonnan tiedot

Onko opinto- ja tutkintorekisterilakiin ehdotettu luku jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan tietovarannosta selkeä? Jos ei, mikä siinä on epäselvää?

KT pitää koulutustarjonnan kohtaannon kehittämisen ominaisuutta hyvänä, jotta yksilöillä olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet kehittää osaamistaan vastaamaan työelämän osaamistarpeita. Palvelussa olisi mahdollisuus liittää kansalaisen urasuunnittelu tarjolla oleviin koulutusmahdollisuuksiin. Tässä räätälöinnissä käytettäisiin hyväksi tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia. On tärkeää kuitenkin huomioida käytettävän tekoälyn riskit ja tarvittava valvonta.  

Onko palveluun sisällytettävä, pykälien 22 b ja 22 c mukainen koulutustarjonta tarkoituksenmukainen?

Pykälien 22 b ja 22 c mukainen koulutustarjonta on tarkoituksenmukainen, sillä se kattaa laajasti eri koulutusmuodot ja -tasot. Myös tutkinnon osien sekä muun muassa Jatkuvan oppimisen palvelukeskuksen Jotpan rahoittaman koulutustarjonnan tallentaminen tukisi yksilöiden jatkuvaa oppimista.

Mertzi Bergman
KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT

 

Mertzi Bergman

osaamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntija
Puhelin:
+358 9 771 2270
Matkapuhelin:
+358 50 408 8076
Sähköposti:
Mertzi.Bergman@kt.fi
Organisaatio:
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT