235/04.01.00/2024

Lausunto työelämän biologisilta vaaroilta suojautumisesta

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua Työ- ja elinkeinoministeriölle kansainvälisen työjärjestön (ILO) raportista biologisilta vaaroilta suojautumisesta.

Raportti sisältää ehdotuksen työympäristön biologisilta vaaroilta suojautumista koskevaksi yleissopimukseksi ja suositukseksi. Yleissopimus työympäristön biologisilta vaaroilta suojautumisesta ja sitä koskeva suositus on tarkoitus hyväksyä vuoden 2025 ILO:n kansainvälisessä työkonferenssissa.

KT pitää työsuojeluun panostamista sekä työturvallisuuden ja -terveyden edistämistä tärkeinä niin työtekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. KT yhdessä edustamiensa työnantajien kanssa edistää näitä tärkeänä pitämiään asioita. Erityisesti korona-aika osoitti, miten tärkeää biologisilta vaaroilta suojautuminen on työpaikkojen ja
yhteiskunnan toimintakyvyn näkökulmasta.

KT ei kuitenkaan kannata yleissopimuksen laatimista biologisilta vaaroilta suojautumiseksi.  Kansallinen lainsäädäntö Suomessa samoin kuin EU:n lainsäädäntö huomioivat työn biologiset vaarat kattavasti.

KT ei kannata ehdotetun kaltaista, yksityiskohtaista, paikoin epäselvää ja tulkinnanvaraista sekä kansallista liikkumavaraa rajaavaa sopimusta.

KT:n näkemyksen mukaan yleissopimus tulisi lisäämään työnantajan hallinnollista taakkaa merkittävästi, myös tilanteissa, joilla ei ole selkeää liittymäpintaa työhön.

KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT

Marjaana Walldén