Lausunto
VN/13111/2024

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaalialan osaamiskeskustoiminnasta annetun valtioneuvoston asetuksen 1 ja 4 §:n muuttamisesta

Lausunnonantajan näkemykset osaamiskeskusten toimialueista (1 §) 

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta  valtioneuvoston asetukseksi sosiaalialan osaamiskeskustoiminnasta annetun valtioneuvoston  asetuksen 1 ja 4 §:n muuttamisesta.  

KT kannattaa asetusluonnoksessa asetettua tavoitetta koota sosiaalialan osaamiskeskustoiminta hyvinvointialueiden yhteistoiminta-alueille (5) siten, että jatkossa kullakin yhteistoiminta-alueella (YTA-alue) olisi yksi osaamiskeskus. On tärkeää, että kullakin sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 35 §:ssä tarkoitetulla yhteistyöalueella on asetuksessa tarkoitettu sosiaalialan osaamiskeskus jakamassa muun muassa tietoa yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksesta, josta säädetään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksesta.  

Osaamiskeskukset tukevat osaltaan palveluiden kehittämistä ja osaamisvaatimusten arviointia suhteessa arjen työhön. Onkin perusteltua sijoittaa sosiaalialan osaamiskeskukset YTA-alueiden rakenteiden mukaisesti. Tämä selkiyttää yhteistoiminnan alueellista vastuuta, toimintamandaattia ja työnjakoa.  Ehdotettu muutos selkeyttäisi sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa siten, että ne olisivat hallinnollisesti organisoituneet palvelujärjestelmän rakennetta vastaavalla.  

 

Lausunnonantajan näkemykset erityisen valtionavustuksen perusteista (4 §)

Vuoden 2024 talousarviossa sosiaalialan osaamiskeskusten valtionavustus on myönnetty 2 450 000 euroa. Vuodesta 2025 alkaen valtionavustus vähenee 1 250 000 euroon, joka tarkoittaa lähes puolta pienempää rahoitusta aiempaan verrattuna. Samalla nykyisten 10 osaamiskeskusten määrä vähennetään kuuteen.

Vaikka suurin osa rahoituksesta on hankerahoituksesta, valtionavustus on ollut perusrahoitus, joka on turvannut osaamiskeskusten perusrakenteen ylläpidon. Riittävä toiminnan vakituinen resurssi tukee myös onnistunutta hanketoimintaa. Rahoituksen muutos onkin hyvin merkittäviä ja voi vaarantaa osaamiskeskusten suoriutumista tehtävistään.

 

Lausunnonantajan näkemykset voimaantulosta 

KT pitää osaamiskeskusten hallinnollisen uudelleenorganisoitumisen aikataulua huomattavan kireänä.  Asetusluonnos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2025, jolloin alueille jää asetuksen vahvistamisen jälkeen reilusti alle vuosi aikaa nykyisin toimivien osaamiskeskusten sopimusten purkamiseen, ja siitä seuraavien muutosten hoitamiseen.  

Muutos vaikuttaa keskeisesti osaamiskeskusten mm. omaisuuteen, henkilöstöön, tiloihin, laitteisiin sekä meneillään oleviin hankkeisiin. Muutos vaatii myös hyvinvointialueiden resursseja, joka on haasteellista osaajapulatilanteessa.

 

Onko asetusmuutoksen olennaisia vaikutuksia arvioitu riittävästi? Mitä muita olennaisia vaikutuksia 
asetusmuutoksella voidaan arvioida olevan? 

Ei lausuttavaa. 
 

Muita yleisiä huomioita asetusmuutoksesta? 

Ei lausuttavaa.

 

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT