Lausunto hyvinvointialueneuvottelukuntaa koskevasta valtioneuvoston asetusluonnoksesta
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.
Uuden hyvinvointialuelain 13 §:n mukaan valtiovarainministeriön yhteydessä toimivan hyvinvointialueneuvottelukunnan tarkoituksena on edistää hyvinvointialueiden toimintaa ja taloutta koskevien strategisten linjausten ja hyvinvointialueiden itsehallinnon toteutumista sekä valtakunnallisten ja alueellisten toimijoiden yhteistyötä. Erillisten hyvinvointitalouden ja -hallinnon, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen neuvottelukuntien toimikaudet päättyvät uuden hyvinvointialueneuvottelukunnan tultua asetetuksi. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT on kannattanut neuvottelukuntien yhdistämistä. Tämä yhtenäistää hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden kokonaisuuden ohjausta sekä vähentää päällekkäisyyksiä ja hallinnosta taakkaa.
Neuvottelukunnan tehtävinä on; 1) ennakoida, seurata ja arvioida hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden toteutunutta ja tulevaa kehitystä; 2) käsitellä lainsäädäntöä, lainsäädäntöhankkeita ja muita valtion toimenpiteitä, jotka ovat hyvinvointialueiden toiminnan, talouden ja itsehallinnon kannalta periaatteellisesti tärkeitä ja laajakantoisia; 3) edistää hyvinvointialueiden tehtäviä koskevien valtakunnallisten tavoitteiden toteutumista ja tehdä niitä koskevia ehdotuksia sekä käsitellä hyvinvointialuelain 12 a §:n 4 momentissa tarkoitetut ministeriöiden aloitteet ja hyvinvointialueiden esitykset niiden muuttamiseksi; 4) käsitellä hyvinvointialueiden tehtäviä koskevan lainsäädännön kehittämistarpeita; 5) edistää valtakunnallisten ja alueellisten toimijoiden yhteistyötä sekä käsitellä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueiden sisäistä työnjakoa ja yhteistyötä.
Neuvottelukunnassa on esityksen mukaan hyvinvointialueiden, HUS-yhtymän, Helsingin kaupungin ja valtiovarainministeriön sekä muiden hyvinvointialueiden tehtävien ohjaamisesta vastaavien ministeriöiden edustus. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kannattaa ja pitää tarkoituksenmukaisena hyvinvointialueiden näkemystä siitä, että nyt annettavana olevassa asetuksessa (1§) tulisi suoraan määritellä hyvinvointialueiden edustajiksi ao. neuvottelukuntaan kunkin hyvinvointialueen hyvinvointialuejohtaja, ja hänen varahenkilökseen hyvinvointialuejohtajan nimittämä toinen hyvinvointialueen viranhaltija. Tällä varmistettaisiin sujuva viranomaisyhteistyö ja tiedonvaihto alueiden ja ministeriöiden kesken sekä tavoiteltu ohjauksen yhtenäistäminen.
KT pitää tärkeänä sitä, että neuvottelukunta (3 § 3 mom.) voi kutsua pysyviä tai tilapäisiä asiantuntijoita. KT on ollut pysyvänä asiantuntijana nykyisessä sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunnassa ja esittää, että KT kutsutaan myös jatkossa uuden neuvottelukunnan pysyväksi asiantuntijaksi. KT:lla on lakisääteinen tehtävä hoitaa hyvinvointialueiden työnantajaedunvalvontaa alan työnantaja- ja keskusjärjestönä kolmikantayhteistyössä, neuvotella valtakunnalliset työ- ja virkaehtosopimukset, edustaa jäsenyhteisöjään muun muassa lainsäädäntövalmistelussa, hoitaa työnantajatoiminnassa tarvittavaa työmarkkinatutkimusta ja siihen liittyvää tiedonhallintaa sekä kehittää henkilöstöjohtamista ja työelämää. KT edustaa myös kuntia, jotka toimivat uusina työvoimaviranomaisina 1.1.2025 alkaen. Hyvinvointialueiden toimintaa ohjaavien valtakunnallisten strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi on keskeistä se, miten alueilla onnistutaan henkilöstön riittävyyteen, saatavuuteen ja työllisyyden hoitoon liittyvissä kysymyksissä sekä luomaan toimivia toimintamalleja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
KT pitää hyvänä, että hyvinvointialueneuvottelukunta voisi asettaa jaostoja (4 §) asioiden valmistelua varten ja, että jaostojen jäseniksi voitaisiin kutsua myös muita kuin neuvottelukunnan jäseniä.
KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT