Lausunto hallituksen esityksestä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta
Kommenttinne 5 §:ään esitetyistä muutoksista
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.
Esityksessä esitetään säädettäväksi laki valvontalain muuttamisesta. Lailla säädettäisiin yksityisten elinkeinoharjoittajien ja muiden verrattavassa asemassa olevien pienten palveluntuottajien mahdollisuudesta, laissa muuten säädetystä poiketen, aloittaa toimintansa tai toteuttaa jo rekisteröidyn toimintaan olennainen muutos ennen lain mukaista rekisteröintipäätöstä. Tilapäinen säätely koskisi palveluntuottajaa, joka lain 9 §:ssä tarkoitettu asiakas- ja potilastyöhön osallistuva henkilöstö muodostuisi enintään yhdestä henkilöstä palveluntuottajan oikeudellisesta muodosta riippumatta. Esitys ei kuitenkaan koskisi palveluntuottajaa, jonka toimialaan kuuluu palveluiden antaminen alaikäiselle lasten kanssa rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2022) mukaisesti. Tilapäisestä muutoksesta huolimatta palveluntuottajan tulisi muutoin noudattaa lain säädöksiä.
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kannattaa ehdotettuja säädösmuutoksia. KT näkemyksen mukaan itsenäisten ammatinharjoittajien ja heihin rinnastettavien palveluntuottajien mahdollisuus aloittaa toimintansa välittömästi hakemuksen jättämisen jälkeen, jo ennen rekisteröintipäätöstä, voi helpottaa sosiaali- ja terveysalalla henkilöstön saatavuutta esim. terapia-ammateissa sekä nopeuttaa uusien toimintamallien ja omalääkärimallin mukaisten pilottien käyttöönottoa.
Kommenttinne 52 ja 56 §:ään esitetyistä muutoksista
KT pitää erittäin kannatettavana sitä, että julkisten palveluntuottajien rekisteröitymisvelvollisuutta esitetään myöhennettäväksi vuoden 2028 alkuun mennessä. Näin hyvinvointialueille jää riittävästi aikaa organisoida rekisteröitymisen edellyttämä palvelurakenne, sen mukainen omavalvonta ja seuranta. Tämä mahdollistaa myös sen, että rekisteröitymismenettely saadaan vakiinnutettua ennen kuin hakemusten käsittely siirtyy uudelle valtakunnalliselle Lupa- ja valvontavirastolle.
KT tuo myös esiin, että rekisteröitymisestä varten kerättävien tietojen tarpeellisuutta käytännön valvontatoiminnan kannalta on arvioitava kriittisesti. Rekisteröitymisen edellyttämät yksityiskohtaiset vaatimukset aiheuttavat julkisille organisaatioille huomattavasti lisää hallinnollista työtä ja kustannuksia.
Kommenttinne esityksen vaikutuksista
Rekisteröintiä varten kerättävien tietojen tarpeellisuutta on arvioitava ja kerättävä vain käytännön valvontatoimen kannalta välttämättömiä tietoja. Kuten aiemmin on jo todettu, yksityiskohtaisten tietojen kerääminen aiheuttaa suurille julkisille organisaatioilla mittavaa hallinnollista taakkaa. Tästä johtuvat kustannukset ovat hyvinvointialueille todennäköisesti esityksessä arvioituja kustannuksia (13 milj.) huomattavasti suuremmat.
KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT