202/04.01.00/2024
Opetus- ja kulttuuriministeriölle
Asia: VN/14704/2024

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle.

KT kannattaa esitysluonnoksen norminpurkutoimenpiteitä niin ammatillisen koulutuksen lainsäädännön kuin lukiolain osalta. Huomioitava kuitenkin on se, onko realistista tavoittaa esitysluonnoksessa arvioidut säästöt siinä laajuudessa kuin esitetään.

Rahoitusuudistuksen osalta KT pitää ongelmallisena leikkauksia ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osalta, joilla on pystytty vastaamaan muuttuvan työelämän lisä- ja täydennyskoulutustarpeisiin.

Ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset

KT kannattaa hallituksen esitystä ammatillisesta koulutuksesta annetusta lakimuutoksesta henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadinnan keventämisestä oppivelvolliselle. Huomioitava kuitenkin on se, että keventämällä pelkästään tietyiltä osin oppivelvollisten osalta suunnitelman laadintaa, vaikutus voisi jäädä käytännössä pienemmäksi kuin arvioitu keskimääräinen kolme tuntia/vuosi opiskelijaa kohden. Myös esitysluonnoksessa on todettu kustannuksista, että niissä voi olla suuriakin vaihteluita koulutuksen järjestäjien välillä.

Henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien keventäminen laajemmin voisi tosiasiallisesti keventää ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön hallinnollista työtä.

Myös osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmasta luopuminen edesauttaisi hallinnollisen työn keventämistä. KT kannattaa esitysluonnosta myös siltä osin.

Lukiolakia koskevat säädösehdotukset

KT kannattaa lukiolakiin esitettyjä norminpurkutoimenpiteitä, mutta ei usko niiden poistamisen tuovan esityksessä arvioituja säästöjä.

KT ei ole kannattanut oppimisen tukeen liittyviä toimenpiteitä. Jos niitä kuitenkin tehdään, niin on kannatettavaa, että niiden lisärahoitus toteutetaan yleiskatteellisen VOS:n kautta.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset

KT pitää kohtuuttomana ammatillisen koulutuksen 100 miljoonan euron rahoitusleikkausta.

Rahoitusleikkaus ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osalta tuo merkittävän puutteen jatkossa muuttuvan työelämän lisä- ja täydennyskoulutustarpeisiin. Säästöt heikentävät aikuisten mahdollisuuksia kohottaa osaamistasoaan ammatti- ja erikoisammattitutkinnoilla sekä siirtyä tarvittaessa toiselle alalle.

Työmarkkina-asiamies Mervi Petäsnoro

Mervi Petäsnoro