Esitys eräiden järjestöjen ja kuntien sekä työnantajien järjestämien työllistymistä tukevien toimien säilyttämisestä työttömyysturvalain niin kutsuttuun aktiivimallin mukaiseen aktiivisuuteen
Yleistä
Esityksessä ehdotetaan aktiivimallin nykyisten aktiivisuutta kerryttävien toimien ja tilanteiden lisäksi hyväksyttäväksi kolme uutta tilannetta, jotka kerryttäisivät aktiivisuutta. Näistä ensimmäinen laajennus koskisi työnhakijan osallistumista esityksessä nimettyjen toimijoiden yksin, keskinäisessä yhteistyössä tai yhteistyössä muun toimijan kanssa järjestämään työllistymistä tukevaan valmennukseen tai muuhun toimintaan. Toinen koskisi osallistumista työnantajan työsopimuslain (55/2001) 7 luvunm 13 §:n perusteella tarjoamaan työllistymistä edistävään valmennukseen. Kolmas lisättäväksi ehdotettu aktiivisuutta kerryttävä toiminta olisi osallistuminen niin kutsuttuihin SIB-toimiin.
KT Kuntatyönantajat pitää pääosin hyvänä aktiivimallin aktiivisuuteen hyväksyttävien toimien laajentamista. Aktiivimallin epäkohtana on pidetty sitä, että työmarkkinatilanteet ja työttömien palvelut eri puolella Suomea vaihtelevat, minkä vuoksi työttömillä ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia täyttää aktiivisuusehtoa. Näin ollen on hyvä, mikäli ehdotetut muutokset muun muassa laajentaisivat työllistymistä tukevien toimien tarjontaa erilaisilla työmarkkina-alueilla. Esitys myös kannustaa työttömiä työnhakijoita erilaisilla tavoilla tapahtuvaan aktiivisuuteen, mikä tukee nopeampaa työllistymistä.
Työllistymistä tukevaa toimintaa järjestävien tahojen ja toimen laajempi hyväksyminen
Työllistymistä tukevaa toimintaa järjestävien tahojen laajempi hyväksyminen on tarkoituksenmukaista. Kannatettavaa on, että kunnilla on mahdollisuus tukea työllistymistä esitetyllä tavalla resurssiensa puitteissa.
Mikäli työttömyysetuuden saaja osallistuu työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n perusteella tarjoamaan valmennukseen, on se myös perusteltua hyväksyä aktiivisuutta kerryttäväksi toiminnaksi esityksen mukaisesti.
Tulosperusteisiin työllistämishankkeisiin osallistumisen hyväksyminen aktiivisuutta kerryttäväksi toiminnaksi on perusteltua. Erityistä huomiota tulisi kuitenkin kiinnittää siihen, miten tulosperusteisen palkkion kriteerit vaikuttavat työnhakijapalvelujen tasapuoliseen kohdentamiseen eri työnhakijaryhmille. Kriteerien tulisi perustua keskeisesti siihen, miten palvelu on johtanut erilaisessa työmarkkina-asemassa olevien työllistymiseen.
Muuta huomioitavaa
Esityksen mukaan työvoimaviranomainen tai työttömyysetuuden maksaja eivät arvioi toiminnan sisältöä eivätkä tee ratkaisuja siitä, mitkä hyväksytään aktiivimallin mukaista aktiivisuutta kerryttäviksi toimiksi.
Toiminnan järjestäjä arvioi itse sen, että kyse on aktiivimallin tarkoittamasta työllistymistä tukevasta toiminnasta. Aktiivisuuden kertymistä ei ole myöskään sidottu siihen, että toiminta tulisi rahoittaa julkisista varoista.
Esitetyssä mallissa toiminnan järjestäjä antaisi osallistuneelle henkilölle vapaamuotoisen todistuksen järjestämästään työllistymistä tukevasta toiminnasta ja henkilön osallistumisesta siihen. Henkilö toimittaisi todistuksen työttömyysetuuden maksajalle työttömyysetuushakemuksen yhteydessä.
Toimintaa järjestävien tahojen laajentuessa ja ulkopuolisen arvioinnin puuttuessa riski väärinkäytöksiin on olemassa. Toivottavaa olisikin, että tällaisen toimintatavan toimivuudesta tehtäisiin jälkikäteinen arviointia.
KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS
Työmarkkina-asiamies Merja Renko