Suomeksi
Pressmeddelande

Över 70 procent av arbetsgivarna inom kommun- och välfärdssektorn tror att artificiell intelligens kommer att öka produktiviteten i branschen

Av alla organisationer i kommun- och välfärdssektorn utnyttjar 85 procent artificiell intelligens åtminstone i någon mån. För ett år sedan var motsvarande andel 70 procent.

Hoitaja tietokoneen äärellä.

I kommun- och välfärdssektorn räknar man med att artificiell intelligens ska förbättra kvaliteten på olika tjänster och effektivisera verksamheten. Över 70 procent av arbetsgivarna inom kommun- och välfärdssektorn tror att artificiell intelligens kommer att förbättra produktiviteten inom sektorn. 

I bästa fall kan tjänsterna bli så effektiva att artificiell intelligens till och med kan ge lösningar på personalbristen. Det här är möjligt eftersom AI bland annat kan stödja personalen i rutinuppgifter, frigöra resurser för kundarbete och bidra till att de anställda orkar arbeta. 

De här resultaten framgår av Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT:s enkät om artificiell intelligens, som kartlade användningen av AI i kommunerna, välfärdsområdena och företagen som ägs av dessa.  
Undersökningen som gjordes i februari visar att enkätdeltagarna anser att AI är användbar till exempel när det gäller att förbättra kundservice, påskynda rutinuppgifter och effektivisera beslutsfattande inom kommun- och välfärdssektorn.

 

Artificiell intelligens automatiserar och påskyndar arbetet 

Med hjälp av artificiell intelligens kan kundservicen bli smidigare, kvaliteten på beslutsfattandet kan förbättras och de administrativa processerna kan automatiseras mer effektivt.  

– Även kunskapsbaserad ledning utvecklas, i och med att AI kan hjälpa oss att bättre identifiera utvecklingsbehov och trender, berättar Mertzi Bergman, sakkunnig i kompetens och utbildningspolitik vid KT.  

Användningen av artificiell intelligens inom kommun- och välfärdssektorn ökar snabbt; antalet organisationer som använder AI åtminstone i någon mån har ökat från 70 till 85 procent på ett år. 

– För att kunna utnyttja AI fullt ut krävs en målinriktad strategi, tillräckliga resurser och utbildning av personalen, säger Piitu Parmanne, arbetsmarknadsutredare vid KT.  

Parmanne tror att de organisationer som inför artificiell intelligens på ett systematiskt sätt kommer att få den största nyttan av den när det kommer till att förbättra tjänsternas kvalitet och produktivitet.

 

KT:s enkät om artificiell intelligens:  

  • Enkäten besvarades av 412 chefer, sakkunniga och representanter för personalförvaltningen. 
  • Av deltagarna arbetade 272 i en kommun eller en samkommun, 62 i ett välfärdsområde eller en välfärdssammanslutning, och 76 i ett företag inom kommunsektorn. 
  • Enkäten gjordes i februari 2025.

Piitu Parmanne

arbetsmarknadsutredare
Telefon:
+358 9 771 2242
Mobiltelefon:
+358 50 511 3774
E-post:
Piitu.Parmanne@kt.fi
Avdelning:
Arbetsmarknadsutredningar

Mertzi Bergman

sakkunnig i kompetens- och utbildningspolitik
Telefon:
+358 9 771 2270
Mobiltelefon:
+358 50 408 8076
E-post:
Mertzi.Bergman@kt.fi
Avdelning:
Utveckling av personalresurserna