Nivålönesystemet i UKTA del G
I detta cirkulär behandlas:
- Särdrag och undantag i nivålönesystemet i UKTA del G samt i övergången till det lönesystemet, i förhållande till bestämmelserna i AKTA.
- Närmare anvisningar för tolkningen av nivålönekriterierna i UKTA del G.
Detta cirkulär är avsett att läsas tillsammans med cirkulären 3/2025 och 5/2025 som behandlat övergången till nivålönesystemet i AKTA.
De allmänna lönebestämmelserna i UKTA del G är i fråga om principerna för nivålönesystemet desamma som i nivålönesystemet i AKTA, med vissa undantag. Därför fokuserar vi i detta cirkulär på att beskriva skillnaderna mellan AKTA och UKTA del G.
De ändrade bestämmelserna i UKTA del G finns i cirkulärbilaga 1. Närmare anvisningar om det nya behörighetstillägget som träder i kraft 1.3.2025 (UKTA del G § 11) ges i KT:s cirkulär 2/2025.
Detta cirkulär har utarbetats i samråd med FOSU rf och avtalsparterna har nått samförstånd om dess innehåll.
1 Lönesystemet ändras i UKTA del G (Undervisningspersonal inom småbarnspedagogiken)
Förhandlingsparterna KT och FOSU har nått ett förhandlingsresultat om det nya nivålönesystemet i UKTA del G. KT:s och FOSU rf:s förvaltningsorgan har godkänt förhandlingsresultatet.
Nivålönesystemet träder i kraft 1.2.2025. Det finns anledning att börja planera och schemalägga det lokala genomförandeskedet genast.
Ändringarna gäller lönebestämmelser och vissa andra bestämmelser i del G. Ändringarna i del G gäller inte placeringen i lönesättningen. Begreppet lönepunkt ändras till lönegrupp i nivålönesystemet. Tillämpningsområdet för UKTA del G ändras inte vid övergången till nivålönesystemet.
De bestämmelser som gällde 31.1.2025 tillämpas dock ända till 30.9.2025. Om det lokala genomförandeskedet blir klart tidigare, kan det nya systemet tillämpas redan före 30.9.2025.
Den ändring av lönesystemet som beskrivs i detta cirkulär gäller endast UKTA del G. Ändringen påverkar inte övriga delar av UKTA eller anställningsvillkoren för undervisningspersonal.
1.1 Det centrala innehållet i nivålönesystemet i UKTA del G
Tillämpas som i AKTA:
- Nivålönesystemet ersätter systemet med arbetsvärdering i UKTA del G.
- Utöver nivåerna A, B och C kan man lokalt avtala om fler nivåer (t.ex. D och E).
- Nivåkriterierna har fastställts separat för varje lönegrupp i del G.
- Varje nivå i en lönegrupp har en lokal nivålön som är minst den nationella nivålön som fastställts i del G.
- Utöver de nationella nivåkriterierna utarbetas lokala nivåbeskrivningar och det är möjligt att också fastställa lokala nivåkriterier.
- Lokala nivåtillägg kan betalas utöver de nationella nivåtilläggen (som fastställts separat i del G). Även dessa tilläggs belopp fastställs lokalt.
- Lönerna ska samordnas med tillämpning av lönegrupper och nivåer enligt det nya nivålönesystemet inom en övergångsperiod som varierar beroende på arbetsgivare.
- Den lönesamordning som beror direkt på reformen av lönesystemet ska genomföras inom rimlig tid.
- Lokala avtal i nivålönesystemet (AKTA kap. I § 4).
Tillämpning som avviker från AKTA:
- Även om varje lönegrupp har tre nivåer av kunnande och ansvar (A, B och C), finns det i lönegruppen för speciallärare inom småbarnspedagogik också en separat fastställd minimilön (kod ”00”) för en nivå som ligger under normalnivån (A).
- Förutsättningar för lön under nivå A (§ 3).
- De nationella nivåtilläggen har avtalats separat för del G. Det nationella nivåtillägget för handledning av studerande (AKTA kap. II § 11 mom. 5) tillämpas, men nivåtillägget för läkemedelsbehandling tillämpas inte. Därtill har avtalsparterna avtalat om ett nationellt nivåtillägg som endast gäller del G och som tillämpas på daghemsföreståndare som också verkar som direktörer för småbarnspedagogik.
1.2 Vilka bestämmelser ändras?
Ändringarna berör dessa nuvarande bestämmelser i UKTA del G:
§ 1 mom. 3 Tillämpningsområde (tillämpliga bestämmelser i AKTA)
§ 2 Ordinarie lön
§ 3 Lönesystemet
§ 4 Uppgiftsrelaterad lön
§ 5 Väsentliga ändringar i uppgifterna
§ 6 Arbetserfarenhetstillägg
§ 6 a Minimibeloppet för individuella tillägg
§ 7 Lönesättning
I lönebilagan i UKTA ändras dessutom de minimilönebelopp som tillämpas i del G (grundlöner/nivålöner på nivåerna B och C). De nya lönerna kallas nationella nivålöner. Lönerna för lärare inom småbarnspedagogik och speciallärare inom småbarnspedagogik som saknar behörighet och omfattas av AKTA slopas i lönebilagan i UKTA.
De ändrade bestämmelserna i UKTA del G finns i cirkulärbilaga 1.
1.3 Fördelning i UKTA del G av den centraliserade potten på 0,4 % (1.2.2025) enligt tjänste- och arbetskollektivavtalet om ett program för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2023–2027 (3.2 UKTA-småbarnspedagogik)
Den centraliserade potten är 0,55 % (0,01 % + 0,54 %) av lönesumman i del G. Den centraliserade potten har ökats med 0,15 % från den lokala justeringspotten 1.6.2025 enligt utvecklingsprogrammet 2023–2027.
Av potten har 0,01 % fördelats på central nivå till lönegrupperna enligt de nya nivålönebestämmelserna. De nationella nivålönerna framgår bland annat av tabellen i bilaga 2 till detta cirkulär (Excel-tabell). Resten av potten har använts till behörighetstillägg enligt del G § 11 (se KT:s cirkulär 2/2025).
Förhöjningarna i anslutning till användningen av den centraliserade potten (se KT:s cirkulär 5/2025) betalas lokalt i samband med att det nya systemet införs, senast i samband med lönebetalningen för oktober 2025. De nationella nivålönerna enligt de olika nivåerna av kunnande och ansvar gäller från 1.2.2025. Lönefordringar som föranleds av detta betalas retroaktivt senast i samband med lönebetalningen för oktober 2025.
Den överenskomna centraliserade potten för införande av nivålönesystemet är 0,01 % av lönesumman i del G. Kostnaden varierar dock klart från arbetsgivare till arbetsgivare. Kostnaden per arbetsgivare för den centraliserade potten beror på hur de nationellt fastställda nivålönerna på nivå A, B, C i lönegrupperna höjer lönerna hos respektive arbetsgivare. Detta bestäms i sin tur först via de lokala förhandlingarna om nivålönesystemet (t.ex. inplaceringen på olika nivåer).
Kostnaden för den centraliserade potten för varje lärare betalas retroaktivt till lärarna från 1.2.2025 fram till införandet av nivålönesystemet. Närmare anvisningar om de retroaktiva betalningarna ges i ett cirkulär som utkommer under våren 2025.
Vid övergången till nivålönesystemet i del G iakttas i tillämpliga delar de principer i KT:s cirkulär 5/2025 som gäller AKTA. På del G tillämpas dock inte till exempel den centraliserade pottens procenttal och inte heller punkterna om strukturella förändringar i lönegrupperna.
Om det lokala genomförandeskedet blir klart tidigare, kan det nya systemet tillämpas redan före 30.9.2025.
Dröjsmålsränta
Dröjsmålsränta på fordringar kan krävas från och med oktober 2025 (den s.k. normala lönebetalningsdagen).
1.4 Fördelning i UKTA del G av den lokala potten på 0,4 % (1.6.2025) enligt tjänste- och arbetskollektivavtalet om ett program för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2023–2027 (3.2 UKTA-småbarnspedagogik)
Av den lokala potten på 0,4 % har 0,15 % omvandlats till en centraliserad pott. Den centraliserade potten har använts till behörighetstillägg enligt del G § 11 (se KT:s cirkulär 2/2025).
Resten av den lokala potten, 0,25 % (0,4 % - 0,15 %), används till att införa nivålönesystemet på lokal nivå. Storleken på den lokala potten varierar inte beroende på arbetsgivare, utan utgör hos alla 0,25 % av lönesumman i del G.
Kostnaden för den lokala potten för varje lärare betalas retroaktivt till lärarna från 1.6.2025 fram till införandet av nivålönesystemet. Närmare anvisningar om de retro-aktiva betalningarna ges i ett cirkulär som utkommer under våren 2025.
Potten kan riktas både till nivålöner och till tillsvidare gällande nivåtillägg. Arbetsgivaren ska ge en skriftlig utredning om användningen av potten i tillämpliga delar enligt anvisningarna i KT:s cirkulär 5/2025.
Dröjsmålsränta
Dröjsmålsränta på fordringar kan krävas från och med oktober 2025 (den s.k. nor-mala lönebetalningsdagen).
1.5 Införande av nivålönesystemet i UKTA del G
Vid införandet av nivålönesystemet i UKTA del G tillämpas principerna i AKTA (se AKTA-cirkuläret 3/2025 bilaga 2 punkt 1.5).
För samarbetet kring UKTA del G tillsätts en särskild lokal lönearbetsgrupp tillsammans med FOSU rf.
1.6 Lokal lönearbetsgrupp och samarbete med personalens representanter gällande UKTA del G.
I fråga om den lokala lönearbetsgruppen och samarbetet med personalens representanter gällande UKTA del G tillämpas principerna i AKTA (se AKTA-cirkuläret 3/2025 bilaga 2 punkt 1.6).
För samarbetet kring UKTA del G tillsätts en särskild lokal lönearbetsgrupp tillsammans med FOSU rf. Liksom i AKTA beaktas i förtroendemannens tidsanvändning tillfällig befrielse av särskilda skäl.
1.7 Den nationella lönearbetsgruppen för UKTA del G
Den nationella lönearbetsgruppen för UKTA del G stöder det lokala arbetet genom gemensamma anvisningar, informationstillfällen och gemensam rådgivning. I lönearbetsgruppens arbete beaktas det motsvarande arbetet i lönearbetsgruppen för AKTA, och stödet för det lokala arbetet sker i tillämpliga delar i samarbete med den. Lokala avtal gällande del G om nivåer som är högre än nivå C (t.ex. D och E) skickas på förhand för kännedom till den nationella lönearbetsgruppen, som ska ges möjlighet att ge sin syn på innehållet i avtalet. Avtalen skickas till adressen vaka@kt.fi.
Den nationella lönearbetsgruppen följer hur nivålönesystemet fungerar och uppdaterar nivåkriterierna vid behov.
2 De ändrade bestämmelserna i UKTA del G
Nivålönesystemet ändrar många bestämmelser i UKTA del G. Paragrafnumreringen har också delvis ändrats. De nya bestämmelserna har sammanställts i cirkulärbilaga 1.
Innehållet i följande paragrafer har ändrats i fråga om användningen av den centraliserade potten 1.2.2025. De beaktar också det behörighetstillägg som träder i kraft 1.3.2025 och som behandlats separat i cirkulär 2/2025.
§ 1 Tillämpningsområde, mom. 3
Hänvisningarna till lönebestämmelserna i AKTA har uppdaterats så att de motsvarar paragrafnumreringen i nivålönesystemet.
2 § Grundläggande lönebegrepp
Hänvisningarna till lönebestämmelserna i AKTA har uppdaterats så att de motsvarar paragrafnumreringen i nivålönesystemet.
3 § Lön under nivå A
Förutsättningarna för lön under nivå A i lönegruppen har fastställts på ett sätt som avviker från nivålönesystemet i AKTA.
En förutsättning är att den behörighet som krävs för arbetet saknas. Avtalsparterna tolkar bestämmelsen så att det förutom avsaknad av behörighet även krävs att den anställda har begränsade arbetsuppgifter för att en lön under nivå A ska vara möjlig. I UKTA del G behöver begränsningen av arbetsuppgifterna dock inte, såsom i AKTA, anknyta till att den anställda arbetar med lönesubvention eller sysselsättningsstöd eller att processen med erkännande av examen ännu inte är klar.
Med de nuvarande behörighetsvillkoren enligt lagen om småbarnspedagogik är en lön under nivå A endast möjlig i fråga om speciallärare i del G. En lön under nivå A kommer i fråga i en situation där en lärare som är behörig för en annan lönegrupp i del G utför uppgifter som speciallärare men saknar speciallärarbehörighet. Därtill ska arbetsuppgifterna vara begränsade. Märk väl att i en sådan situation tillämpas vid fastställandet av nivålönen inte punkten i § 7 mom. 5 om uppfyllande av ett av nivåkriterierna såsom i fråga om andra lärargrupper (se § 14 Speciallärare inom småbarnspedagogik). Med andra ord flyttas läraren från nivå 00 till nivå A om ett av nivåkriterierna uppfylls (inte till nivå B).
4 § Ordinarie lön
De lönedelar som hör till den ordinarie lönen har uppdaterats så att de blir förenliga med nivålönesystemet, och det behörighetstillägg som träder i kraft 1.3.2025 har lagts till.
5 § Lönesystemet
Lönedelarna enligt lönesystemet har uppdaterats så att de blir förenliga med nivålönesystemet.
Till lönedelarna har fogats det behörighetstillägg som träder i kraft 1.3.2025 (se cirkulär 2/2025)
6 § Lönegrupp
De bestämmelser som hänför sig till lönegrupper och inplaceringen i dem har uppdaterats så att de motsvarar begreppen i nivålönesystemet och den struktur och det innehåll i lönebestämmelserna i UKTA del G som avviker från AKTA.
Till skillnad från en del av lönesättningen i AKTA har det inte skett några förändringar i lönegrupperna eller i inplaceringen i dem i UKTA del G. I del G bestäms lönegruppen fortfarande enligt de faktiska, huvudsakliga uppgifterna och kombinationsbefattningar står inte automatiskt utanför lönegrupperna (jfr § 9 i lönekapitlet i AKTA).
I del G finns det inte heller i övrigt någon separat paragraf med bestämmelser om befattningar utanför lönegrupperna (såsom § 9 i lönekapitlet i AKTA). Utanför lönegrupperna i del G står i huvudsak lärare inom öppen småbarnspedagogik och i deras fall iakttas 22 och 23 § i lagen om småbarnspedagogik. De utgör en liten grupp med enhetliga uppgifter och därför finns det i fråga om dem inga bestämmelser i del G som motsvarar bestämmelserna i AKTA. I tillämpliga delar kan dock AKTA:s bestämmelser tillämpas på lärare inom öppen småbarnspedagogik.
I del G tillämpas inte punkten om utbildnings-/examensangivelser för lönegrupperna i § 7 i lönekapitlet i AKTA. Grunden för att göra ett avdrag i nivålönen anges uttömmande i del G.
7 § Bestämning av nivå och nivålön
I fråga om definitionen och nivåerna av kunnande och ansvar, valet av nivå som ska tillämpas, nivåkriterier, lokala nivåbeskrivningar och uppgiftsbeskrivningar samt arbetsgivarens bedömning motsvarar bestämmelserna i del G till innehållet bestämmelserna i AKTA.
Även bestämmelserna om bestämning av nivålönen (UKTA del G § 7 mom. 5) motsvarar bestämmelserna i AKTA, med undantag av speciallärare som saknar behörighet och som placerats på nivå 00. En speciallärare på nivå 00 som uppfyller ett av nivåkriterierna flyttas upp till minst nivå A, inte till nivå B, vilket gäller för de andra grupperna (se § 14 Speciallärare inom småbarnspedagogik).
I fråga om lednings- och chefsuppgifter innehåller UKTA del G ingen allmän förteckning över kriterier som ska beaktas, eftersom man i lönegruppen för daghemsföreståndare och biträdande föreståndare ska beakta särskilt de nivålönekriterier som gäller dem. Andra chefsuppgifter finns inte i del G.
I fråga om beslut om nivålöner motsvarar bestämmelserna i del G bestämmelserna i AKTA. Den skäliga övergångstiden för samordning av nivålönerna efter övergången till nivålönesystemet kan avvika från den skäliga övergångstiden enligt AKTA.
8 § Hur förändringar i uppgifterna påverkar nivålönen
Bestämmelserna i del G om hur förändringar i uppgifterna påverkar nivålönen motsvarar till innehållet bestämmelserna i AKTA.
9 § Nationella nivåtillägg
För del G gäller två nationella nivåtillägg. Nivåtillägg betalas till den som handleder studerande (mom. 5) eller som är direktör för småbarnspedagogik (mom. 6). I fråga om handledning av studerande tillämpas bestämmelserna i AKTA kap. II § 11 mom. 5. Det senare tillägget gäller endast daghemsföreståndare i del G, och det finns inget motsvarande i AKTA.
De allmänna bestämmelserna om nivåtillägg (bl.a. hur många tillägg som är möjliga, hur beloppet bestäms och hur ett nivåtillägg slopas) motsvarar bestämmelserna i AKTA.
10 § Lokala nivåtillägg
Bestämmelserna om lokala nivåtillägg i del G motsvarar bestämmelserna i AKTA.
Ett lokalt nivåtillägg kan gälla till exempel pedagogiskt extra ansvar.
11 § Behörighetstillägg (träder i kraft 1.3.2025)
Behörighetstillägget är ett nytt separat tillägg i lönesystemet i del G. Det utgör inte nivålön eller nivåtillägg. (Se KT:s cirkulär 2/2025).
12 § Minimibeloppet för individuella tillägg
Begreppen i paragrafen har uppdaterats så att de är förenliga med nivålönesystemet. Minimibeloppet för individuella tillägg beräknas på det totala beloppet av nivålönerna och nivåtilläggen.
13 § Arbetserfarenhetstillägg
Begreppen i paragrafen har uppdaterats så att de är förenliga med nivålönesystemet. Arbetserfarenhetstillägget beräknas på det sammanlagda beloppet av nivålönen och nivåtilläggen.
14 § Lönegrupper
Lönegrupperna i del G och placeringen av anställda i dem ändras inte vid övergången till nivålönesystemet. Endast lönegruppens kod ändras så att nivån av kunnande och ansvar beaktas (t.ex. A1, B1 och C1).
De nationella nivåkriterierna räknas upp i avtalstexten för varje lönegrupp. Liksom i AKTA preciseras tillämpningen av nivåkriterierna genom lokala nivåbeskrivningar. Lokal prövningsrätt används åtminstone vid bestämningen av hur respektive kriterium påverkar placeringen på nivå A, B och C.
Vissa nationella nivåkriterier är så allmänt formulerade att tillämpningen av dem kräver lokal precisering av innehållet. Ett typiskt sådant kriterium är exempelvis antalet anställda vid enheten.
Utöver de nationella, tvingande nivåkriterierna kan också andra (lokala) nivåkriterier fastställas.
Att observera i fråga om nivåkriterierna för olika lönegrupper i del G:
Daghemsföreståndare (450020):
Kriteriet förlängda öppettider/verksamhet dygnet runt avviker från motsvarande kriterium för lönegrupperna 05VKA54 och 5VKA54 i AKTA bilaga 5. I del G avses med förlängd öppettid en öppettid som kommunen fastställt i sin verksamhet. Om kommunens förlängda öppettid avviker endast lite från den dagtida småbarnspedagogiken, behöver kriteriet inte tillämpas. Vad som avses med förlängd öppettid kan alltså variera från kommun till kommun.
Biträdande föreståndare för småbarnspedagogisk enhet (450030):
Kriteriet verksamhet dygnet runt/förlängda öppettider avviker från motsvarande kriterium för lönegrupperna 05VKA54 och 5VKA54 i AKTA bilaga 5. I del G avses med förlängd öppettid kommunens egen definition som kommunen använder i nivålönesystemet. En förlängd öppettid kan alltså variera från kommun till kommun.
Stor kulturell mångfald i arbetet, många barn med olika modersmål och kunnande som krävs för intensifierat stöd har samlats ihop till samma kriterium. Betoningen av faktorerna i kriteriet och till exempel behovet av intensifierat stöd och det kunnande som krävs baserar sig på lokal prövning.
Kriteriet för arbete i förskolegrupp gäller inte biträdande föreståndare som befriats från arbete i barngrupp, även om de sporadiskt vikarierar i förskolegrupper.
Speciallärare inom småbarnspedagogik (451042, 450042):
Kriteriet verksamhet dygnet runt/förlängda öppettider avviker från motsvarande kriterium för lönegrupperna 05VKA54 och 5VKA54 i AKTA bilaga 5. I del G avses med förlängd öppettid kommunens egen definition som kommunen använder i nivålönesystemet. En förlängd öppettid kan alltså variera från kommun till kommun.
Kriteriet stor kulturell mångfald motsvarar kriteriet för barnskötare inom småbarnspedagogik i AKTA och för lärare inom småbarnspedagogik i del G. Det kan finnas skillnader mellan olika områden i kommunen. Nivåkriteriet kan därmed uppfyllas till exempel inom dagvården i det norra området, men inte i det västra.
Kriteriet i fråga om förskoleundervisning kan tillämpas endast på speciallärare som i huvudsak arbetar i (förskole)grupp. Kriteriet uppfylls inte av sporadiskt arbete i förskolegrupp utanför den egna gruppen.
I fråga om speciallärare inom småbarnspedagogik kan den nationella nivålönen på nivå A underskridas (se del G § 3). Den nationella nivålönen i lönebilagan har för dessa lärares del undantagsvis fastställts också på nivå 00, vilket inte kan underskridas ens om villkoren i § 3 uppfylls. Att det är fråga om ett undantag syns också i avtalstexten genom att den nivå av kunnande och ansvar som ska tillämpas inte bara påverkas av nivåerna B och C utan också av nivå A. (Se § 7 Bestämning av nivå och nivålön).
Tillämpning av kriteriet vice daghemsföreståndare förutsätter att denna uppgift angetts i uppgiftsbeskrivningen eller på något annat sätt.
Lärare inom småbarnspedagogik (451044, 450044):
Kriteriet verksamhet dygnet runt/förlängda öppettider avviker från motsvarande kriterium för lönegrupperna 05VKA54 och 5VKA54 i AKTA bilaga 5. I del G avses med förlängd öppettid kommunens egen definition som kommunen använder i nivålönesystemet. En förlängd öppettid kan alltså variera från kommun till kommun.
Kriteriet stor kulturell mångfald motsvarar kriteriet för barnskötare i AKTA och för lärare inom småbarnspedagogik i del G. Det kan finnas skillnader mellan olika områden i kommunen. Nivåkriteriet kan därmed uppfyllas till exempel inom dagvården i det norra området, men inte i det västra.
Kriteriet i fråga om förskoleundervisning kan tillämpas endast på lärare som i huvudsak arbetar i (förskole)grupp. Kriteriet uppfylls inte av sporadiskt arbete i förskolegrupp utanför den egna gruppen.
Tillämpning av kriteriet vice daghemsföreståndare förutsätter att denna uppgift angetts i uppgiftsbeskrivningen eller på något annat sätt.
KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT
Verkställande direktör Markku Jalonen
Förhandlingsdirektör Hannu Freund
Bilagor
Bilaga 1 De ändrade bestämmelserna i UKTA del G
Bilaga 2 Nationella nivålöner
