Suomeksi
Anvisning
SH-avtalet

Uppgiftstillägg i lönereformen inom SH-avtalet

Lönereformen inom SH-avtalet genomförs stegvis. I det första skedet har lönebilagorna och lönepunkterna setts över. I lönepunkterna har det införts grundlöner som är högre än grundlönen i någon tidigare lönepunkt.Lönereformen inom SH-avtalet genomförs stegvis. I det första skedet har lönebilagorna och lönepunkterna setts över. I lönepunkterna har det införts grundlöner som är högre än grundlönen i någon tidigare lönepunkt.

Arbetsgivarna ska placera befattningarna inom SH-avtalet i rätt lönebilaga och lönepunkt. Dessutom gäller det att se till att den uppgiftsrelaterade lönen åtminstone motsvarar grundlönen i lönepunkten.

I de nya lönepunkterna ingår uppgifter som tidigare kunnat beaktas som faktorer som höjer kravnivån och därmed den uppgiftsrelaterade lönen. Arbetsgivarna har i enlighet med det lokala lönesystemet kunnat betala uppgiftstillägg för olika tilläggsuppgifter. Tilläggsuppgifterna har enligt arbetsvärderingssystemet inte hört till de grundläggande arbetsuppgifterna (obs. i SH-avtalets lönebestämmelser jämförbart med kap. II § 9 och 10).

I lönereformen har vissa sådana uppgifter beaktats i kriterierna för placeringen i lönepunkterna. I vissa fall kan den anställda ha två eller rentav tre uppgifter som utgör grund för placering i lönepunkten. Sådana kriterier finns framför allt i lönesättningen för specialsakkunniga i bilaga 2.

I det första skedet av lönereformen ska arbetsgivarna jämföra de uppgiftsrelaterade lönerna med grundlönen i respektive lönepunkt. Om den uppgiftsrelaterade lönen ligger under grundlönen, ska den höjas till minst grundlönenivån. I jämförelsen beaktas också uppgiftstillägg som betalats på basis av det lokala lönesystemet. Det gäller att få klarhet i för vilken uppgift uppgiftstillägg betalats och om det är fråga om en uppgift som varit kriterium för tillämpning av en ny lönepunkt. 

När den uppgiftsrelaterade lönen för en anställd jämförs med grundlönen i den nya lönepunkten, ska man kunna avgöra när den uppgiftsspecifika lönen (den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget tillsammans) verkligen höjs. Det gäller också att avgöra när uppgiftstillägget kan överföras till den uppgiftsrelaterade lönen och när det inte är möjligt.

Observera att välfärdsområdena kan ha flera från olika arbetsgivare överförda anställda som utför samma uppgifter och vars uppgiftsspecifika lön kan bestå av enbart uppgiftsrelaterad lön eller uppgiftsrelaterad lön och ett eller flera uppgiftstillägg. Även storleken på de uppgiftsrelaterade lönerna och uppgiftstilläggen kan variera. Eftersom arbetsgivarna har många olika lösningar, gäller det att göra lönegranskningen och omvandlingen till den nya lönestrukturen så enkel som möjligt. 

I omvandlingsskedet är det inte meningen att till exempel förhållandena mellan lönenivåerna enligt arbetsvärderingssystemen ska ses över. Det här görs först i senare skeden av den övergripande lönereformen.

Principer för omvandling av uppgiftsrelaterade löner och uppgiftstillägg i lönereformens genomförandeskede

Princip 1: I det här skedet får ingens uppgiftsspecifika lön (den uppgiftsrelaterade lönen med uppgiftstillägg) sänkas, om det inte verkligen sker en förändring i arbetsuppgifterna (se kap. II § 10). 

Princip 2: Uppgiftstillägget kvarstår, om det betalats för en uppgift som inte utgör ett kriterium för tillämpning av lönepunkten (t.ex. systemadministratör).

Princip 3: Uppgiftstillägget kvarstår, om det betalats för en uppgift som utgör ett kriterium för placering i lönepunkten, men den anställda också har en annan uppgift som utgör grund för att placera den anställda i lönepunkten i fråga.

Princip 4: Den uppgiftsspecifika lönen (den uppgiftsrelaterade lönen med uppgiftstillägg) jämförs med grundlönenivån på individnivå.

Princip 5: När anställda placeras i lönepunkter och de uppgiftsrelaterade lönerna jämförs med grundlönen är det ännu inte läge att fundera på hur lönerna förhåller sig till varandra, utan det görs först senare.

Princip 6: Eventuella snedvridna löneförhållanden som uppstått på grund av lönereformen kan rättas till med exempelvis justeringspotterna 1.6.2024.

Princip 7: Det finns skäl att kontrollera att de lokala avtalen om uppgiftstillägg eller motsvarande löneelement är aktuella.

I nästa skede av den nationella lönereformen (skede 2) kommer lönepunkterna i SH-avtalet sannolikt att delas upp i flera nivåer eller delar. Senast då avvecklas den lokala arbetsvärderingen och de gamla systemen med uppgiftstillägg och ändras i enlighet med det nya lönesystemet i SH-avtalet.

Exempel

1. Den uppgiftsrelaterade lönen är lägre än grundlönen, men tillsammans med ett uppgiftstillägg överstiger lönen grundlönenivån.

Uppgiftstillägget har betalats för en tilläggsuppgift som utgör grund för att placera den anställda i en högre lönepunkt. Tilläggsuppgiften kan vara ett kriterium som nämns i lönepunkten (t.ex. sjukskötare som arbetar på intensivvårdsavdelning och som också är ecmo-skötare) eller en tilläggsuppgift som enligt arbetsgivaren lyfter befattningen till en högre lönepunkt.

Lösning: Uppgiftstillägget läggs till den uppgiftsrelaterad lönen.

Uppgiftstillägget har betalats för en tilläggsuppgift som utgör grund för att placera den anställda i en högre lönepunkt. Tilläggsuppgiften kan vara ett kriterium som nämns i lönepunkten, t.ex. sjukskötare som arbetar på intensivvårdsavdelning och som också är ecmo-skötare. Uppgiftstillägget läggs till den uppgiftsrelaterad lönen.

 

2. Den uppgiftsrelaterade lönen är lägre än grundlönen, men tillsammans med ett uppgiftstillägg överstiger lönen grundlönenivån.

Uppgiftstillägget har betalats för en tilläggsuppgift som innebär att den anställda placeras i en högre lönepunkt. Den anställda har också en annan uppgift som till exempel satts som kriterium för bilaga 2 (t.ex. banmorska som utför fosterscreening självständigt och som också arbetar i förlossningssal eller sjukskötare som förskriver läkemedel och som har självständig mottagning som jourhavande sjukskötare vid samjour) eller någon annan motsvarande uppgift som arbetsgivaren ansett lyfta befattningen till en högre lönepunkt.  Detta andra kriterium (t.ex. barnmorska i förlossningssal, jourhavande sjukskötare vid samjour) lyfter också befattningarna för andra i samma enhet till den högre lönepunkten. 

Lösning: Den uppgiftsrelaterade lönen höjs till grundlönenivån. Uppgiftstillägget kvarstår.

: Den uppgiftsrelaterade lönen höjs till grundlönenivån. Uppgiftstillägget kvarstår. Den nya lönen är högre.

3. Den uppgiftsrelaterade lönen är lägre än grundlönen, men tillsammans med uppgiftstillägg överstiger lönen grundlönenivån.

Uppgiftstillägget har betalats för två tilläggsuppgifter som utgör grund för att placera den anställda i en högre lönepunkt. Tilläggsuppgifterna kan vara kriterier som nämns i lönepunkten (t.ex. självständig mottagning vid samjour och sjukskötare eller hälsovårdare som förskriver läkemedel) eller andra tilläggsuppgifter som arbetsgivaren ansett lyfta befattningen till en högre lönepunkt. Dessa andra kriterier lyfter också befattningarna för andra i samma enhet till samma lönepunkt (t.ex. självständig mottagning vid samjour).

Lösning: Det uppgiftstillägg som betalats enligt ett kriterium som lyfter alla befattningar i samma enhet till en högre lönepunkt (t.ex. självständig mottagning vid samjour) omvandlas till en del av den uppgiftsrelaterade lönen. Det uppgiftstillägg som andra inte har (t.ex. förskrivning av läkemedel) kvarstår. Den uppgiftsspecifika lönen höjs inte. Se princip 3. >

Det uppgiftstillägg som betalats enligt ett kriterium som lyfter alla befattningar i samma enhet till en högre lönepunkt omvandlas till en del av den uppgiftsrelaterade lönen. Det uppgiftstillägg som andra inte har kvarstår. Den uppgiftsspecifika lönen höjs inte.

 

4. Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget är tillsammans mindre än  grundlönen.

Uppgiftstillägget har betalats för en tilläggsuppgift som utgör grund för att placera den anställda i en högre lönepunkt. Tilläggsuppgiften kan vara ett kriterium som nämns i lönepunkten (t.ex. sjukskötare som arbetar på intensivvårdsavdelning och som också är ecmo-skötare) eller en tilläggsuppgift som enligt arbetsgivaren lyfter befattningen till en högre lönepunkt.

Lösning: Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget slås ihop till en helhet. Eftersom den uppgiftsrelaterade lönen fortfarande ligger under grundlönen, ska den höjas till grundlönenivån.

Eftersom den uppgiftsrelaterade lönen ligger under grundlönen, ska den höjas till grundlönenivån.

5. Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget är tillsammans mindre än grundlönen.

Befattningen hör till en högre lönepunkt. Utöver den uppgiftsrelaterade lönen har den anställda fått uppgiftstillägg för en uppgift som normalt hör till de grundläggande uppgifterna i befattningen.

Lösning: Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget slås ihop till en helhet. Eftersom den uppgiftsrelaterade lönen ligger under grundlönen, ska den höjas till grundlönenivån.

Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget slås ihop till en helhet. Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget är tillsammans mindre än grundlönen. Eftersom den uppgiftsrelaterade lönen ligger under grundlönen, ska den höjas till grundlönenivån.


 6. Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget är tillsammans mindre än grundlönen.

Uppgiftstillägget har betalats för en tilläggsuppgift som inte utgör en grund för valet av lönepunkt (t.ex. planering av arbetsskift eller systemadministratör).

Lösning: Uppgiftstillägget slopas inte. Eftersom den uppgiftsrelaterade lönen är mindre än grundlönen ska den höjas till minst grundlönenivån. Se princip 2. >

 

Den uppgiftsrelaterade lönen och uppgiftstillägget är tillsammans mindre än grundlönen. Den höjas till minst grundlönenivån. Uppgiftstillägget slopas inte.