Lönen för personal som 1.1.2025 övergår från statlig anställning till kommunerna genom överlåtelse av rörelse i samband med AN2024-reformen
1. KT och huvudavtalsorganisationerna har avtalat om en tidigareläggning av tillämpningen av kollektivavtalen för kommun- och välfärdssektorn
På den personal som överförs genom överlåtelse av rörelse i samband med AN2024-reformen tillämpas villkoren i kollektivavtalen för kommun- och välfärdssektorn från och med överlåtelsen, dvs. från 1.1.2025. Detta har avtalats genom det s.k. tidigareläggningsavtalet, vars innehåll behandlats i KT:s och huvudavtalsorganisationernas gemensamma cirkulär 10/2024.
Utöver avtalet om tidigareläggning har avtalsparterna kommit överens om vissa nya kollektivavtalsbestämmelser i AKTA för enbart den personal som överförs. De överenskomna temporära avtalsbestämmelserna gäller lönen, arbetstiden och semester/sparad ledighet för den personal som överförs samt uppsägningsskyddet för personalens representant.
I detta cirkulär, som KT och huvudavtalsorganisationerna utarbetat gemensamt, ges närmare anvisningar om hur lönen bildas för anställda som överförs genom överlåtelse av rörelse. I anvisningarna påpekas att det s.k. tidigareläggningsavtalet inte tillämpas på andra än dem som överförts genom överlåtelse av rörelse. Ett undantag är beräkningen av arbetserfarenhetstillägg, om det uppstår ett kort avbrott mellan anställningsförhållandena vid årsskiftet 2024/2025.
Samarbetsförpliktelserna bör beaktas när de anställdas arbetsuppgifter ändras.
2. Bestämning av lönen och tidpunkterna för justering av den uppgiftsrelaterade lönen enligt AKTA
Lönekapitlet i AKTA:
• 9 § Uppgiftsrelaterad lön
• 10 § Väsentliga ändringar i uppgifterna
• 11 § Individuellt tillägg
• 12 § Arbetserfarenhetstillägg
Det s.k. tidigareläggningsavtalet (Arbets- och tjänstekollektivavtal om ändring av kapitlen om arbetstid, löner och semester i AKTA 2022–2025) innehåller nya avtalspunkter som gäller lönen:
• 6a § Bestämning av lönen för arbetstagare och tjänsteinnehavare som överförs från staten till kommunerna 1.1.2025 genom överlåtelse av rörelse
• 6b § Beräkning av arbetserfarenhetstillägg i samband med AN2024-reformen i vissa specialsituationer
Dessa nya avtalsbestämmelser påverkar tolkningen av § 9, 10, 11 och 12 i lönekapitlet. De nya avtalspunkterna ska läsas tillsammans med det övriga lönekapitlet. Vid bedömningen av väsentliga ändringar i arbetsuppgifterna ska således utöver de nya bestämmelserna också beaktas bland annat § 10 mom. 1 i sin helhet.
§ 10 Väsentliga ändringar i uppgifterna, mom. 1
Om svårighetsgraden i en tjänsteinnehavares eller arbetstagares uppgifter ändras väsentligt för minst två veckor på grund av övergång till en annan tjänst eller befattning eller på grund av omorganisering av uppgifter, justeras den uppgiftsrelaterade lönen i det fall att den inte motsvarar de ändrade arbetsuppgifterna.
Den uppgiftsrelaterade lönen justeras:
- vid den tidpunkt då uppgifterna ändras, om den nya uppgiftsrelaterade lönen är högre
- åtta veckor efter att uppgifterna ändrats, om den nya uppgiftsrelaterade lönen är lägre
- räknat från tidpunkten för ändringen, om arbetstagaren på egen begäran söker sig till ett mindre krävande arbete eller omplacering i andra uppgifter har erbjudits arbetstagaren som alternativ till permittering eller
- vid tidpunkten för övergång till en annan tjänst.
I fråga om punkt 1, se exemplen i kapitel 5 nedan. Lönen justeras om den uppgiftsrelaterade lönen inte motsvarar de ändrade uppgifterna.
I fråga om punkt 2, se kapitel 4 nedan. Lönen justeras om den uppgiftsrelaterade lönen inte motsvarar de ändrade uppgifterna.
Punkt 3 tillämpas i situationer där arbetstagaren på egen begäran söker sig till ett mindre krävande arbete eller omplacering i andra uppgifter har erbjudits arbetstagaren som alternativ till permittering. Bestämmelserna i tidigareläggningsavtalet gäller inte den här avtalspunkten.
Punkt 4 tillämpas på tjänsteinnehavare. Lönen justeras om den uppgiftsrelaterade lönen inte motsvarar de ändrade uppgifterna. Avtalsparterna har avsett att om svårighetsgraden minskar väsentligt, sänks lönen tidigast 1.7.2025 också vid övergång till en annan tjänst. Om tjänsteinnehavaren på egen begäran söker sig till mindre krävande uppgifter eller omplacering i andra uppgifter har erbjudits som alternativ till permittering, sänks lönen räknat från tidpunkten för ändringen, på samma sätt som för arbetstagare.
3. Bestämning av lönen för arbetstagare och tjänsteinnehavare som överförs från staten till kommunerna 1.1.2025 genom överlåtelse av rörelse
Lönen för de arbetstagare och tjänsteinnehavare som överförs betalas till en början, dvs. från 1.1.2025, i form av helhetslön. Med helhetslön avses den totala lön som skulle ha betalats om den anställda hade fortsatt vara anställd hos staten 1.1.2025. Med helhetslön avses i detta sammanhang en lön som bildas av alla lönedelar som betalats vid den statliga anställningen. Denna helhetslön utgör ordinarie lön enligt § 5 i lönekapitlet. Helhetslönen motsvarar den uppgiftsrelaterade lönen, det individuella tillägget och arbetserfarenhetstillägget enligt AKTA.
Lönen betalas som helhetslön oberoende av vad som betalas till andra anställda med samma uppgifter.
Helhetslönen ska ändras så att den följer lönesystemet i AKTA senast 30.9.2025. De nationella avtalsparterna ger i början av 2025 separata anvisningar om hur helhetslönen ska ändras så att den följer lönesystemet i AKTA.
Exempel 1:
Fråga:
A överförs till anställning hos kommunen genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025. A:s lön hos staten är sammanlagt 4 150 euro och består av följande statliga lönedelar: en uppgiftsrelaterad lön på 3 000 euro, ett individuellt tillägg på 1 000 euro och ett
arbetserfarenhetstillägg på 150 euro. Hurdan lön har A hos kommunen från 1.1.2025?
Svar:
I enlighet med tidigareläggningsavtalet betalas A den helhetslön som skulle ha betalats om A hade fortsatt vara anställd hos staten 1.1.2025. A:s lön är sammanlagt 4 150 euro. I helhetslönen ingår uppgiftsrelaterad lön, arbetserfarenhetstillägg och individuellt tillägg enligt AKTA.
Exempel 2:
Fråga:
Hur går man till väga om helhetslönen för B, som överförs genom överlåtelse av rörelse, är lägre än den uppgiftsrelaterade lönen för en kommunalt anställd med motsvarande uppgifter?
Svar:
Lönen betalas som helhetslön. Helhetslönen ändras inte genast efter överlåtelsen av rörelse.
Arbetsgivaren ska se till att samma uppgiftsrelaterade lön betalas till anställda med samma uppgifter. Efter överlåtelsen av rörelse och efter att det nya lönesystemet byggts upp har arbetsgivaren en skälig tid att se till att lönerna harmoniseras till samma nivå.
4. 4. Bestämning av lönen om arbetets svårighetsgrad minskar väsentligt under perioden 1.1–30.4.2025 på det sätt som avses i § 10 mom. 1 punkt 2 i lönekapitlet
Om arbetets svårighetsgrad under perioden 1.1‒30.4.2025 minskar väsentligt på det sätt som avses i § 10 mom. 1 punkt 2 i lönekapitlet, är tidpunkten för justering av helhetslönen 1.7.2025 från och med följande lönebetalningstidpunkt.
Lönekapitlets § 10 mom. 1 punkt 2 iakttas från 1.5.2025. En ny helhetslön som
motsvarar minskningen av svårighetsgraden betalas efter 1.7.2025 från och med följande lönebetalningstidpunkt. Det betyder den lön som betalas i juli 2025 oberoende av lönebetalningsdagen.
Om arbetets svårighetsgrad minskar väsentligt efter överlåtelsen av rörelse, ska arbetstagaren informeras om både den tidigare och den nya uppgiftsrelaterade lönen.
Helhetslönen sänks 1.7.2025 med skillnaden mellan de uppgiftsrelaterade lönerna. Det här gäller oberoende av i vilket skede under perioden 1.1–30.4.2025 arbetets svårighetsgrad minskar. Arbetsgivaren ska alltså i dessa situationer fastställa nivån på den uppgiftsrelaterade lönen för anställda som överförs från staten, också om arbetets svårighetsgrad i praktiken ändras genast efter överlåtelsen av rörelse, så att lönesänkningens storlek kan bedömas.
Exempel 3:
Fråga:
Arbetets svårighetsgrad minskar 1.3.2025 väsentligt för C, på det sätt som avses i § 10 mom. 1 punkt 2 i lönekapitlet. När sänks lönen och hur mycket?
Svar:
Arbetets svårighetsgrad minskar väsentligt under perioden 1.1‒30.4.2025, så helhetslönen justeras 1.7.2025 från och med följande lönebetalningstidpunkt.
När arbetsgivaren och den anställda kommer överens om ändringarna i arbetsuppgifterna (eller när arbetsgivaren beslutar om ändringarna, i de fall då arbetsgivaren har rätt att ändra uppgifterna ensidigt) meddelas C den nya uppgiftsrelaterade lön (t.ex. 2 800 euro) som fastställts för arbetet i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem i samband med uppgiftsändringarna samt den lön som fastställts för de tidigare arbetsuppgifterna i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem (t.ex. 3 000 euro). Helhetslönen sänks 1.7.2025 med skillnaden, dvs. 200 euro.
Exempel 4:
Fråga:
Arbetets svårighetsgrad minskar 20.5.2025 väsentligt för D, på det sätt som avses i § 10 mom. 1 punkt 2 i lönekapitlet. När sänks lönen och hur mycket?
Svar:
Arbetets svårighetsgrad minskar väsentligt efter perioden 1.1–30.4.2025.
När arbetsgivaren och den anställda kommer överens om ändringarna i arbetsuppgifterna (eller när arbetsgivaren beslutar om ändringarna, i de fall då arbetsgivaren har rätt att ändra uppgifterna ensidigt) meddelas D den nya uppgiftsrelaterade lön som fastställts för arbetet i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem samt den lön som fastställts för de tidigare arbetsuppgifterna i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem.
Lönekapitlets § 10 mom. 1 punkt 2 iakttas från 1.5.2025. Den uppgiftsrelaterade lönen sänks med skillnaden mellan de uppgiftsrelaterade lönerna 8 veckor efter uppgiftsändringen.
5. Bestämning av lönen om arbetets svårighetsgrad ökar väsentligt under perioden 1.1–30.6.2025
Om arbetets svårighetsgrad ökar väsentligt till följd av en väsentlig ändring i arbetsuppgifterna, iakttas bestämmelserna i § 10 i lönekapitlet efter 1.1.2025. Detta får inte leda till en minskning av den ordinarie lönen före 30.6.2025.
Om arbetets svårighetsgrad ökar väsentligt efter överlåtelsen av rörelse, ska arbetstagaren informeras om både den tidigare och den nya uppgiftsrelaterade lönen.
Hel-hetslönen höjs vid den tidpunkt då uppgifterna ändras med skillnaden mellan de uppgiftsrelaterade lönerna. Det här gäller oberoende av i vilket skede under perioden 1.1–30.6.2025 arbetets svårighetsgrad ökar. Arbetsgivaren ska alltså fastställa nivån på den uppgiftsrelaterade lönen för anställda som överförs från staten, också om arbetets svårighetsgrad i praktiken ändras genast efter överlåtelsen av rörelse, så att lönehöjningens storlek kan bedömas.
Exempel 5:
Fråga:
Arbetets svårighetsgrad ökar 1.3.2025 väsentligt för E, på det sätt som avses i § 10. Hur påverkas lönen?
Svar:
Tidpunkten för löneändringen bestäms enligt § 10 i lönekapitlet, dvs. ”vid den tidpunkt då uppgifterna ändras, om den nya uppgiftsrelaterade lönen är högre”.
När arbetsgivaren och den anställda kommer överens om ändringarna i arbetsuppgifterna (eller när arbetsgivaren beslutar om ändringarna, i de fall då arbetsgivaren har rätt att ändra uppgifterna ensidigt) meddelas E den nya uppgiftsrelaterade lön (t.ex. 3 000 euro) som fastställts för arbetet i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem i samband med uppgiftsändringarna samt den uppgiftsrelaterade lön som fastställts för de tidigare arbetsuppgifterna i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem (t.ex. 2 800 euro). Helhetslönen höjs 1.3.2025 med skillnaden, dvs. 200 euro.
Exempel 6:
Fråga:
Den uppgiftsrelaterade lönen för F, som överförts från staten till en kommun genom överlåtelse av rörelse är 3 000 euro i kommunens arbetsvärderingssystem. F övergår 1.3.2025 till ett väsentligt mer krävande arbete, där den uppgiftsrelaterade lönen (t.ex. 3 200 euro) är högre än den helhetslön (t.ex. 3 000 euro) som F fått hos staten.
Svar:
När arbetsgivaren och den anställda kommer överens om ändringarna i arbetsuppgifterna (eller när arbetsgivaren beslutar om ändringarna, i de fall då arbetsgivaren har rätt att ändra uppgifterna ensidigt) meddelas F den nya uppgiftsrelaterade lön (t.ex. 3 200 euro) som fastställts för arbetet i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem i samband med uppgiftsändringarna samt den uppgiftsrelaterade lön som fastställts för de tidigare arbetsuppgifterna i arbetsgivarens arbetsvärderingssystem (t.ex. 3 000 euro). Helhetslönen höjs 1.3.2025 med skillnaden, dvs. 200 euro.
6. Helhetslönen ska ändras så att den följer lönesystemet i AKTA senast 30.9.2025
De nationella avtalsparterna ger i början av 2025 separata anvisningar om hur helhetslönen ska ändras så att den följer lönesystemet i AKTA.
Målet är att den personal som överförs från staten till kommunerna ska kunna överföras direkt till det nya nivålönesystem som förhandlas fram på central nivå. Förhandlingarna om systemet pågår när detta cirkulär skickas ut.
Hur lönen i olika situationer kommer att justeras och i praktiken fördelas på lönedelar enligt AKTA påverkas av vad som avtalas på central nivå i samband med reformen av lönesystemet.
7. Det som avtalats i det s.k. tidigareläggningsavtalet gäller bara anställda som överförs från staten till kommunerna genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025
Om anställningsförhållandet hos den kommun till vilken en anställd har överförts genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025 upphör och senare börjar på nytt i samma kommun, räknas arbetserfarenheten enligt AKTA, om det blir ett avbrott mellan anställningsförhållandena. I denna situation bestäms även lönen enligt arbetsgivarens lönesystem.
Om en anställd som överförts genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025 senare själv söker anställning hos en annan kommun, räknas arbetserfarenheten enligt AKTA och lönen bestäms enligt det nya arbetsgivarens lönesystem.
8. Beräkning av arbetserfarenhetstillägg för anställda som överförs från staten till kommunerna genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025
Arbetserfarenheten räknas inte om för anställda som överförs från staten till kommunerna genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025. Som arbetserfarenhet godkänns den arbetserfarenhet som har godkänts i anställningen hos staten t.o.m. 31.12.2024 (anställningstid som berättigar till semester enligt statens tjänste- och arbetskollektivavtal) på det sätt som arbetserfarenheten godkänts hos staten. Det här gäller i alla situationer oberoende av hur arbetserfarenheten skulle räknas om den bedömdes enligt AKTA.
9. Lön och arbetserfarenhetstillägg för andra anställda med AN-uppgifter än de som överförts genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025
För andra anställda med AN-uppgifter än de som överförts från staten till kommunerna genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025 bestäms lönen enligt lönebestämmelserna i AKTA. Lönebestämmelserna i det s.k. tidigareläggningsavtalet tillämpas inte på dessa anställda.
Lönens storlek påverkas inte av lönen för den personal som överförs genom överlåtelse av rörelse och vars lön bestämts enligt statens lönebestämmelser.
Arbetsgivaren fastställer den uppgiftsrelaterade lönen i enlighet med sitt eget arbetsvärderingssystem, trots att det är känt att reformen av lönesystemet medför ändringar i bestämningen av lönen.
Det individuella tillägget och arbetserfarenhetstillägget bestäms i enlighet med bestämmelserna i lönekapitlet.
I fråga om beräkningen av arbetserfarenhetstillägg gäller det att beakta att tidigareläggningsavtalet i vissa särskilda situationer gäller också andra än dem som överförs genom överlåtelse av rörelse.
I lönekapitlet i AKTA införs en ny § 6 b, som inte gäller den personal som överförs genom överlåtelse av rörelse 1.1.2025.
Den nya avtalsbestämmelsen gäller arbetstagare och tjänsteinnehavare som 31.12.2024 har varit statligt anställda i uppgifter som hänför sig till AN2024-reformen och som rekryteras till kommunen i uppgifter som hänför sig till AN2024-reformen genast 1.1.2025 eller så att det blir ett kortvarigt avbrott mellan anställningsförhållandena under perioden 31.12.2024–6.1.2025. Det nya anställningsförhållandet ska inledas senast 7.1.2025.
Om en arbetstagare eller tjänsteinnehavare rekryteras till kommunen i uppgifter som hänför sig till AN2024-reformen genast 1.1.2025, eller så att det blir ett kortvarigt avbrott mellan anställningsförhållandena under perioden 31.12.2024–6.1.2025, bibehålls den tid som berättigat till arbetserfarenhetstillägg hos staten 31.12.2024 och arbetserfarenhetstillägget räknas inte om. Det här gäller i alla situationer oberoende av hur arbetserfarenheten skulle räknas om den bedömdes enligt AKTA.
Den anställda är skyldig att ge arbetsgivaren en utredning om hur hans eller hennes arbetserfarenhet har beaktats hos staten 31.12.2024.
KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT
Verkställande direktör Markku Jalonen
Förhandlingsdirektör Anne Kiiski