AI är min nya arbetskamrat
Den här våren har jag fått en ny arbetskamrat. En snabb assistent som gör sammanfattningar av texter och annat material. Den skriver raskt och effektivt anteckningar och föreslår en sammanfattning av vilka beslut som fattades vid ett möte. Ibland fungerar den som en sparringpartner som kommer med idéer till bloggar eller utformningen av olika workshoppar. Och det bästa av allt, den tröttnar aldrig på att svara på mina frågor.
Min nya arbetskamrat heter Microsoft Copilot. Jag är med i en pilotgrupp vid KT som testar en organisationsspecifik Copilot-licens. Pilottestningen sker med en intern och datasäker artificiell intelligens som skiljer sig från gratisversionerna av språkmodellerna. Den lär sig till exempel inte av den data som jag matar in i den. Licensen ger mig också möjligheten att kvickt söka i eller göra sammandrag av mina egna filer eller Teams-diskussioner.
Tidsbesparingen med AI går inte att bestrida
Den snabba utvecklingen inom generativ artificiell intelligens har varit häpnadsväckande. Även om olika AI-lösningar länge har varit en del av vår vardag, håller de nu på att nå en helt ny nivå. Så sent som för ett år sedan kunde jag inte föreställa mig att jag skulle använda AI-lösningar för att skapa innehåll som jag gör idag. Jag tror också att många rutinmässiga uppgifter i mitt arbete gradvis kommer att försvinna i takt med att redskap med artificiell intelligens blir allt bättre på att sammanställa och klassificera information. Det här ger mig mer tid till tänkande och kreativt arbete.
Tidsbesparingen som AI för med sig är obestridlig. Ju mer jag använder generativ AI, desto mer inspirerar den mig att lära mig mer om hur den kan användas. Hur väl en artificiell intelligens som skapar innehåll tjänar mig i mina arbetsuppgifter beror mycket på vilken typ av uppgift jag utför. Den är dock ofta till stor hjälp i mitt arbete.
Även om en AI är snabb, ger den inte alltid det bästa möjliga resultatet. Den kan till exempel utelämna något som jag tycker är viktigt, eller misstolka något. Därför granskar jag alltid resultatet och korrigerar det om det behövs.
En enkät om AI bekräftar den pågående förändringen
Under våren diskuterades generativ artificiell intelligens med representanter för kommunerna och välfärdsområdena i en framtidsdialog och en serie workshoppar på plattformen Tärkeissä töissä. KT utförde också en enkät om användningen av generativ artificiell intelligens under våren.
Enkäten visade att ungefär varannan kommun och vartannat välfärdsområde har behandlat frågor om dataskydd i samband med artificiell intelligens. Under våren ordnade nästan hälften av branschens arbetsplatser utbildning för sin personal med anknytning till artificiell intelligens. Även om användningen av generativ AI ännu inte är vardag, har man inom organisationerna redan identifierat dess potential.
Ett stort antal användningsområden har upptäckts för AI-lösningar som producerar innehåll. AI används till exempel för att producera och sammanfatta texter, skapa bilder, söka efter information, planera och ta fram idéer. Generativ AI är något som intresserar, och folk vill gärna lära sig att använda det bättre.
Det återstår att se hur generativ artificiell intelligens i slutändan kommer att forma arbetsuppgifterna inom olika yrkesområden.
Arbetsplatser behöver utbildning och uppmuntran
Diskussionen med representanter från branschen har lyft fram behovet av ledarskap och strategiskt tänkande när det gäller artificiell intelligens. Det har konstaterats att det är viktigt att definiera tydliga mål på arbetsplatserna och att identifiera vilka utmaningar som generativ AI kan tackla. Det vore också viktigt för organisationer att fråga sig själva vilket mervärde artificiell intelligens kan innebära för tjänster, funktioner, personal och kunder.
Strategi och ledarskap räcker dock inte. För att kunna ta i bruk AI på bred front i hela organisationen behövs det utbildning och kunskap om hur den ska användas korrekt och datasäkert. Det behövs också uppmuntran, flexibla försök, ömsesidigt lärande och gemensam utveckling.
Dela med dig av tips och goda metoder
Det är uppenbart att det inte lönar sig att uppfinna hjulet på nytt, så det finns skäl att dela med sig av exempel och fungerande användningssätt, både inom organisationer och mellan dem. Ett sätt att göra detta är på portalen Tekojen tori, där man kan ladda upp tips och beskrivningar av hur artificiell intelligens förändrar arbetet i kommuner och välfärdsområden.
Inom ramen för Tärkeissä töissä arbetar vi också med en publikation om 50 goda tips för användning av AI inom kommun- och välfärdssektorn. Den förväntas bli klar under början av hösten. Följ oss gärna på sociala medier och prenumerera på nyhetsbrevet Tärkeissä töissä (på finska).
P.S. Vad tror du, använde jag AI som hjälp vid skrivandet av det här blogginlägget?
Bloggen kan kommenteras under cirka en månad från publiceringsdatum.
Anna-Mari Jaanu
Anna-Mari Jaanu är sakkunnig inom arbetslivsutveckling och arbetar inom serviceteamet för portalen Tärkeissä töissä.
Tärkeissä töissä är KT:s och de kommunala huvudavtalsorganisationernas gemensamma plattform för arbetslivsutveckling. Målet med plattformen är att stöda arbetsplatser inom kommuner och välfärdsområden att utvecklas och förnya sig samt synliggöra det goda offentliga arbetet.
Anna-Mari Jaanu
- Arbetslivsutvecklingsprojekt