Löner
3 § Lönesystemet
mom. 1
Inom tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn ska det i välfärdsområdena och välfärdssammanslutningarna finnas ett enhetligt lönesystem som följer denna bilaga för tekniska sektorn och som personalen känner till grunder för. Lönesystemet förutsätter att lokala värderingssystem (lokala allmänna principer) fastställs för bestämningen av uppgiftsrelaterade löner och individuella tillägg.
Tillämpningsanvisning
Det lokala värderingssystemet för de uppgiftsrelaterade lönerna och det lokala värderingssystemet för de individuella tilläggen ska tillämpas inom hela tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn och på alla organisationsnivåer.
Inom bilagan för tekniska sektorn inrättas en lokal lönegrupp som ska följa hur värderingssystemen för den uppgiftsrelaterade lönen och det individuella tillägget fungerar och vid behov ge förslag till ändringar.
Förhandlingar förs med representanter för de huvudavtalsorganisationer som representerar personalen inom tekniska sektorn.
mom. 2 Lönen består av:
1 Uppgiftsrelaterad löndel: | – uppgiftsrelaterad lön |
| – naturaförmåner |
2 Individuell lönedel: | – individuellt tillägg |
| – branschtillägg |
3 Resultatdel: | – resultatbonus |
4 Övriga lönedelar: | – fjärrortstillägg |
| – engångsarvode |
| – separattillägg |
| – arbetstidsersättningar |
4 § Lönegrupper
Lönegrupp | Uppgiftsrelaterade | ||
från | |||
H 01 04 01 8 | Lönegrupp I: Yrkesman med ordinära, krävande eller mycket krävande yrkesmannauppgifter | 1 864,37 | 1 905,39 |
H 01 02 01 4 | Lönegrupp II: Anställd med direkta eller indirekta chefsuppgifter eller planerings-, inspektions- eller tillsynsuppgifter | 2 147,32 | 2 194,56 |
H 01 01 01 1 | Lönegrupp III: Direktör eller chef för ansvarsområde eller anställd med krävande sakkunniguppgifter som förutsätter specialkunnande | 3 372,38 | 3 446,57 |
Tillämpningsanvisning
Oberoende av lönegrupp bestäms en tjänsteinnehavares eller arbetstagares uppgiftsrelaterade lön enligt bestämmelserna i denna bilaga för tekniska sektorn.
mom. 2
Välfärdsområdets eller välfärdssammanslutningens behöriga myndighet bestämmer tjänsteinnehavarens eller arbetstagarens lönegrupp enligt mom. 1 i denna paragraf.
§ 5 Uppgiftsrelaterad lön
mom. 1
Välfärdsområdets eller välfärdssammanslutningens behöriga myndighet bestämmer den uppgiftsrelaterade lönen för varje anställd enligt värderingssystemet för de uppgiftsrelaterade lönerna, med beaktande av följande värderingsfaktorer:
- beslutanderätt som hör till uppgifterna,
- avgörandenas vikt och konsekvenser
- prövningsrättens omfattning och självständighet
- ansvar för organiseringen av arbeten och funktioner,
- den anställdas ställning i organisationen,
- tekniska kunskaper, färdigheter och tekniskt kunnande som uppgifterna förutsätter,
- utbildning som arbetsgivaren kräver,
- erfarenhet som arbetsgivaren kräver,
- för uppgifterna nödvändig förmåga till växelverkan och
- arbetsmiljön.
Tillämpningsanvisning
Den uppgiftsrelaterade lönen bör basera sig på en skriftlig uppgiftsbeskrivning och det lokala värderingssystemet.
Det lokala värderingssystemet för de uppgiftsrelaterade lönerna består av
- uppgiftsbeskrivningar
- en värderingsmetod för bedömning av arbetets svårighetsgrad
- samband mellan uppgiftsbeskrivningen och systemet med arbetsvärdering (hur arbetets svårighetsgrad med hjälp av värderingsmetoden kan härledas ur uppgiftsbeskrivningen)
- samband mellan arbetsvärderingen och den uppgiftsrelaterade lönen i euro (hur den uppgiftsrelaterade lönen i euro kan bestämmas utgående från arbetets svårighetsgrad) och
- en beskrivning av hela värderingssystemet.
Uppgiftsbeskrivning
Avsikten med uppgiftsbeskrivningen är att beskriva hur de åtta värderingsfaktorer som påverkar den uppgiftsrelaterade lönen i denna bilaga för tekniska sektorn yppar sig i verksamheten i praktiken oberoende av vem som sköter uppgiften.
Uppgiftsbeskrivningarna bör vara jämförbara sinsemellan på arbetsgivarnivå och möjliggöra en jämförelse av uppgifternas svårhetsgrad inom tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn. Uppgifternas innehåll ska beskrivas så att också en utomstående förstår vad uppgifterna består av.
Uppgiftsbeskrivningarna ska vara aktuella, så att värderingssystemet för den uppgiftsrelaterade lönen kan tillämpas när uppgifterna ändras. När det sker förändringar i den anställdas uppgifter ska uppgiftsbeskrivningen ändras så att den motsvarar den nya situationen.
Värderingsmetod
Värderingsmetoden ska basera sig på uppgiftsbeskrivningar och på de åtta värderingsfaktorer som ska beaktas när den uppgiftsrelaterade lönen bestäms. Värderingsfaktorerna kan delas in i olika helheter, men alla åtta värderingsfaktorer ska ingå i systemet.
De uppgiftsrelaterade lönerna ska bestämmas på enhetliga grunder. De bör stå i ett konsekvent förhållande både till varandra och till värderingsmetoden.
Vid bestämningen av lönen för en arbetsplatshandledare beaktas handledningsuppgiftens inverkan på arbetets svårighetsgrad. Om handledningsuppgiften är tidsbegränsad, betalas en högre uppgiftsrelaterad lön för denna tid.
Värderingsmetoden bör vara objektiv, opartisk och konsekvent. De grunder som tillämpas i värderingsmetoden bör vara sinsemellan jämförbara.
Ombestämning av de uppgiftsrelaterade lönerna när systemet ändras
Om lönearbetsgruppen för bilagan för tekniska sektorn anser att uppgiftsrelaterade löner har fastställts utan hänsyn till de åtta värderingsfaktorerna eller att det inbördes förhållandet mellan lönerna av någon annan orsak inte är det rätta, måste de uppgiftsrelaterade lönerna bestämmas på nytt.
En arbetstagares ordinarie lön sjunker inte till följd av att de uppgiftsrelaterade lönerna bestäms på nytt. En arbetstagares uppgiftsrelaterade lön, individuella tillägg, branschtillägg och separattillägg kan stiga, sjunka eller kvarstå oförändrade till följd av att de uppgiftsrelaterade lönerna bestäms på nytt.
mom. 2
Om svårighetsgraden i en tjänsteinnehavares eller arbetstagares uppgifter ändras väsentligt för minst två veckor på grund av övergång till en annan tjänst eller befattning eller på grund av omorganisering av uppgifter, justeras den uppgiftsrelaterade lönen i det fall att den inte motsvarar de ändrade arbetsuppgifterna.
Vid bedömningen av om det är fråga om en väsentlig förändring i uppgifternas svårighetsgrad är utgångspunkten den uppgiftsrelaterade lön som enligt det lokala värderingssystemet skulle betalas för den förändrade uppgiften om en ny tjänsteinnehavare eller arbetstagare anställdes.
Den uppgiftsrelaterade lönen justeras
- vid tidpunkten för övergång till en annan tjänst
- vid den tidpunkt då uppgifterna ändras, om den nya uppgiftsrelaterade lönen är högre
- åtta veckor efter att uppgifterna ändrats, om den nya uppgiftsrelaterade lönen är lägre
- räknat från den tidpunkt då förändringen skedde, om arbetstagaren på egen begäran söker sig till en mindre krävande uppgift eller omplacering i andra uppgifter har erbjudits arbetstagaren som alternativ till permittering.
Vid semestervikariat sänks den uppgiftsrelaterade lönen inte, och en höjning kan komma i fråga endast om vikariatet pågår i minst två veckor i sträck. I så fall höjs lönen när vikariatet börjar.
Tillämpningsanvisning
Förändringen i uppgifternas svårighetsgrad kan grunda sig på att den anställda till exempel övergår till en annan tjänst eller befattning, att den anställda får en tilläggsuppgift för viss tid eller att uppgifternas svårighetsgrad ändras så att de blir väsentligt mindre eller mer krävande.
Om en tjänsteinnehavare eller arbetstagare har ålagts att ansvara för en mer krävande uppgiftshelhet än tidigare och ansvarsområdet eller uppgifternas svårighetsgrad därmed har utökats betydligt ska detta beaktas i lönen.
Om uppgifterna ändras för en viss tid och den nya uppgiftsrelaterade lönen är högre än den tidigare, sänks den uppgiftsrelaterade lönen omedelbart då den utsatta tiden gått ut.
Den uppgiftsrelaterade lönen ändras inte om en tillfällig övergång till en annan tjänst eller befattning eller tillfälliga ändringar i uppgifterna, till exempel tillfälliga chefsvikariat eller andra vikariearrangemang, har beaktats i den uppgiftsrelaterade lönen.
Som alternativ till permittering ska arbetsgivaren i första hand erbjuda arbete som så väl som möjligt motsvarar det arbete som anges i arbetsavtalet. Om sådant arbete inte finns kan arbetsgivaren erbjuda annat arbete som kan anses lämpligt med beaktande av arbetstagarens utbildning, allmänna yrkesskicklighet och erfarenhet. För det arbete som erbjuds betalas den lön som gäller för arbetet i fråga räknat från omplaceringen. Vid permittering av en tjänsteinnehavare iakttas motsvarande principer.
mom. 3
En tjänsteinnehavares eller arbetstagares uppgiftsrelaterade lön får sänkas med högst 7 %, om den anställda i högst 5 månaders tid har arbetat i uppgifter i anknytning till sitt yrke i anställning hos sin egen arbetsgivare eller hos en annan arbetsgivare. Denna bestämmelse tillämpas inte på praktikanter eller personer i jämförbar ställning.
Tillämpningsanvisning
Tjänsteinnehavare och arbetstagare är skyldiga att visa en tillförlitlig utredning över anställningar hos andra arbetsgivare. Om den ovan nämnda tiden av 5 månader uppfylls mitt under en pågående lönebetalningsperiod, justeras lönen från ingången av följande lönebetalningsperiod.
mom. 4
En förtroendeman får inte på grund av sitt förtroendemannauppdrag försättas i en annan ställning än andra tjänsteinnehavare och arbetstagare som hör till tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn när förtroendemannens uppgiftsrelaterade lön bestäms. (Se även VÄLKA kap. VII § 9).
§ 6 Minimilön
mom. 1
För en fullt arbetsför person som fyllt 17 år och som har full arbetstid är minimilönen per månad för ordinarie arbetstid med naturaförmåner 1 708,41 euro från 1.3.2023, 1 746,00 euro från 1.6.2023 och 1 785,63 euro från 1.6.2024. Bestämmelsen tillämpas på praktikanter och personer i jämförbar ställning när anställningsförhållandet hos välfärdsområdet eller välfärdssammanslutningen har varat minst 3 månader.
Tillämpningsanvisning
Definitionen på praktikant ingår i tillämpningsanvisningen för VÄLKA kap. II § 3 mom. 1. Denna bestämmelse tillämpas också på en med sysselsättningsstöd avlönad arbetstagare som har anställts som praktikant eller en person i jämförbar ställning.
Protokollsanteckning (gäller 1.3.2023–30.4.2025)
När anställningens längd beräknas för en praktikant iakttas tillämpningsanvisningen för VÄLKA kap. II § 3 mom. 1 (minimilön).
mom. 2
Minimilönen för en sommararbetare är minst 50 % av den uppgiftsrelaterade lön som ska betalas för arbetet i fråga enligt tjänste- och arbetskollektivavtalet. Med sommararbetare avses en under semesterperioden 2.5–30.9 visstidsanställd
- skolelev, studerande eller annan ung person,
- som saknar yrkesexamen eller yrkesfärdighet i branschen.
Tillämpningsanvisning
Syftet med bestämmelsen är att förbättra möjligheterna att ordna sommararbeten. Bestämmelsen tillämpas inte på en studerande som inom sitt eget yrkesområde anställs som vikarie för en tjänsteinnehavare eller arbetstagare.
Med ”lön som ska betalas för arbetet i fråga” avses inte:
- minimilön som betalas till en praktikant eller en person i jämförbar ställning, eller
- uppgiftsrelaterad lön enligt § 5 mom. 3.
§ 7 Individuellt tillägg
mom. 1
Den behöriga myndigheten i välfärdsområdet eller välfärdssammanslutningen bestämmer tjänsteinnehavarnas och arbetstagarnas prövningsbaserade individuella tillägg i euro enligt värderingssystemet för individuella tillägg, bl.a. på följande grunder:
- arbetsresultat
- yrkesskicklighet
- arbetserfarenhet
- utbildningsduglighet
- mångkunnighet
- initiativförmåga
- ansvarskänsla,
- samarbetsförmåga,
- effektivitet
- kreativitet.
Tillämpningsanvisning
Det individuella tillägget utgör vid sidan av den uppgiftsrelaterade lönen det andra centrala elementet i lönesystemet enligt denna bilaga för tekniska sektorn. Grunden för det individuella tillägget är arbetsprestationen. Det individuella tillägget betalas tills vidare, men det är också möjligt att bevilja ett tidsbegränsat tillägg.
Det lokala värderingssystemet för det individuella tillägget består av
- de faktorer i mom. 1 som beskriver personens prestationer (prestationsfaktorer)
- en värderingsmetod för utvärdering av den individuella prestationen
- samband mellan personens prestationsfaktorer och värderingssystemet (hur prestationsnivån kan bestämmas med hjälp av prestationsfaktorerna)
- samband mellan metoden för utvärdering av den individuella prestationen och det individuella tillägget i euro (hur det individuella tillägget i euro kan bestämmas utgående från den konstaterade prestationsnivån) och
- en beskrivning av hela värderingssystemet.
Värderingsmetod
Principerna i välfärdsområdets eller välfärdssammanslutningens värderingssystem för det individuella tillägget bör bygga på andra system än sådana som baserar sig på antalet anställningsår.
Det lokala systemet för individuella tillägg ska användas inom hela tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn och på alla organisationsnivåer.
mom. 2
Det individuella tillägget kan utgöra högst 30 % av den uppgiftsrelaterade lönen.
Protokollsanteckning
För individuella tillägg ska arbetsgivaren använda minst 0,6 % av summan av de uppgiftsrelaterade lönerna för den personal i välfärdsområdet eller välfärdssammanslutningen som omfattas av denna bilaga för tekniska sektorn. En justering görs årligen.
Protokollsanteckning
Den årliga justeringen görs första gången senast 31.12.2023, såvida den inte gjorts redan tidigare år 2023 medan TS-22 tillämpades.
mom. 3
Det individuella tillägget kan höjas eller sänkas eller betalningen upphöra om grunderna för att bevilja det ändras.
Tillämpningsanvisning
Vid förändringar i den anställdas arbetsprestation kan det individuella tillägget höjas eller sänkas om det lokala värderingssystemet förutsätter det. Den anställda ska ges möjlighet att förbättra sin arbetsprestation. Eventuella stödåtgärder kan diskuteras till exempel vid utvecklingssamtalet.
mom. 4
En förtroendeman får inte på grund av sitt förtroendemannauppdrag försättas i en annan ställning än andra tjänsteinnehavare och arbetstagare som hör till tillämpningsområdet för denna bilaga för tekniska sektorn när förtroendemannens individuella tillägg bestäms. (Se även VÄLKA kap. VII § 9).
§ 8 Branschtillägg
mom. 1
Till en tjänsteinnehavare eller arbetstagare betalas som arbetserfarenhetstillägg branschtillägg för
- anställning i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande hos välfärdsområdet eller välfärdssammanslutningen eller
- anställning i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande hos någon annan arbetsgivare i uppgifter som är av väsentlig nytta i de nuvarande uppgifterna eller
- arbete inom företagsverksamhet i en uppgift som inte ingått i ett tjänste- eller arbetsavtalsförhållande, men som är av väsentlig nytta i de nuvarande uppgifterna.
När semesterns längd beräknas beaktas dock sammanlagt högst fem år av företagsverksamhet.
Tillämpningsanvisning
Arbete inom samma bransch anses vara av väsentlig nytta (punkt 2). Enbart ägarförhållande eller delägarskap anses inte vara av väsentlig nytta (punkt 3). Vad som är väsentlig nytta är en bedömningsfråga för den behöriga myndigheten och avgörs från fall till fall. Vid liknande fall följs en enhetlig praxis.
Samma tidsperiod godkänns bara en gång som tid som berättigar till branschtillägg.
Ändringarna i punkt 2 och 3 tillämpas på anställningsförhållanden som börjar 1.1.2012 eller senare.
När en tjänsteinnehavare eller arbetstagare övergår till ett annat tjänsteförhållande eller när en arbetstagares uppgifter hos samma arbetsgivare ändras väsentligt kan den tid som berättigar till branschtillägg omprövas (mom. 1 punkt 2 och 3).
Om den anställda för företagsverksamhet har beviljats ett separattillägg eller någon annan lönedel i stället för branschtillägg, upphör betalningen av denna förmån till den del som förmånen ersätts med branschtillägg.
mom. 2
Branschtillägget beräknas på den uppgiftsrelaterade lönen och utgör
4 % efter 3 års anställning och
8 % efter 5 års anställning.
mom. 3
Från de anställningstider som avses i mom. 2 avdras tid i strejk och annan otillåten frånvaro.
mom. 4
Rätten till branschtillägg börjar vid ingången av den kalendermånad som följer efter att den tilläggsberättigande anställningstiden uppfyllts. Den anställda ska visa upp en tillförlitlig skriftlig utredning över anställning hos andra arbetsgivare än välfärdsområdet eller välfärdssammanslutningen och över företagsverksamhet. Om utredningen visas vid en senare tidpunkt, betalas det branschtillägg som baserar sig på denna anställning retroaktivt för högst två år räknat från det att utredningen lämnades in.
Protokollsanteckning
Personalen har överförts till välfärdsområdena i enlighet med principerna för överlåtelse av rörelse. Branschtillägget räknas då inte ut på nytt, utan den arbetserfarenhet som räknats den anställda till godo före arbetsgivarbytet berättigar till branschtillägg hos den nya arbetsgivaren. I fallet ovan räknas branschtillägget inte heller ut på nytt bara för att TS byts mot VÄLKA.
§ 9 Separattillägg
mom. 1
Följande lönedelar utgör separattillägg i euro för tjänsteinnehavare och arbetstagare:
- lönedel som omvandlats till separattillägg i enlighet med övergångsbestämmelserna i § 29 i TS-95,
- individuell lön som avses i tillämpningsanvisningen för § 29 mom. 7 i TS-95,
- kompensation för beräknad lönesänkning vid ombestämning av de uppgiftsrelaterade lönerna när systemet ändras,
- lönedel som tillkommit för att säkra tillgången på eller bibehållandet av arbetskraft och som betalas utöver den uppgiftsrelaterade lönen enligt § 5 i bilagan för tekniska sektorn eller före uppnådd anställningstid som berättigar till branschtillägg enligt § 8 i bilagan för tekniska sektorn och
- kompensation för beräknad lönesänkning på grund av eventuella skillnader i lokala lönesystem i samband med överlåtelse av rörelse.
- kompensation för beräknad lönesänkning på grund av eventuella skillnader i lokala lönesystem i samband med kommunsammanslagning eller bildande av regionförvaltning.
Protokollsanteckning för punkt 5 (gäller 1.3.2023–30.4.2025)
Punkt 5 tillämpas inte vid överlåtelsen av rörelse från kommunerna och samkommunerna till välfärdsområdena och välfärdssammanslutningarna 1.1.2023.
En eventuell kalkylerad lönesänkning på grund av olikheter i de lokala lönesystemen efter denna överlåtelse av rörelse kan inte omvandlas till ett separattillägg.
2 mom.
Ett separattillägg slopas eller minskas allt eftersom den uppgiftsrelaterade lönen höjs, om inte något annat bestäms nedan.
3 mom.
När arbetsgivaren fattar beslut om separattillägg enligt mom. 1 punkt 4, kan myndigheten besluta att separattillägget slopas eller minskas också när lönen stiger till följd av betalning av en allmän förhöjning, ett individuellt tillägg enligt § 7 eller ett branschtillägg enligt § 8.
4 mom.
Ett separattillägg som avses i mom. 1 punkt 2 och 3 slopas eller minskas endast då den uppgiftsrelaterade lönen stiger till följd av att den anställda övergår till en annan uppgift eller uppgifterna ändras. Tjänsteinnehavarens eller arbetstagarens ordinarie lön ska i detta fall stiga med minst hälften av höjningen av den uppgiftsrelaterade lönen.
§ 10 Ordinarie lön *)
Till den ordinarie lönen hör
- uppgiftsrelaterad lön
- individuellt tillägg
- branschtillägg
- fjärrortstillägg
- separattillägg
- förtroendemannaersättning
- ersättning till en arbetarskyddsfullmäktig
- naturaförmåner
Tillämpningsanvisning
I den ordinarie lönen ingår inte resultatbonus, arbetstidsersättningar (t.ex. mertids- och övertidsersättning) eller ersättning för kostnader.
Ordinarie lön betalas för bl.a. sjukfrånvaro, semester och moderskapsledighet.
Protokollsanteckning
*) Se bilagan till underteckningsprotokollet om familjeledighetsreformens inverkan på avtalsbestämmelserna.
Protokollsanteckning om fjärrortstillägg
Till en anställd som får fjärrortstillägg enligt bestämmelserna i TS-22 betalas fortsättningsvis fjärrortstillägg enligt de gamla bestämmelserna.
§ 11 Lön för en deltidsanställd i avtalsbrandkår
Lönen för en arbetstagare som hör till välfärdsområdets eller välfärdssammanslutningens avtalsbrandkår betalas i form av timlön som beräknas på arbetstagarens uppgiftsrelaterade lön. Beräkning av timlönen förutsätter att man först fastställer den uppgiftsrelaterade lön enligt denna bilaga för tekniska sektorn som arbetstagaren i avtalsbrandkåren skulle få för arbete på heltid. Timlönen beräknas på denna lön.
Tillämpningsanvisning
Eventuellt branschtillägg tillkommer.
§ 12 Arbetsgrupp
Följande arbetsgrupp tillsätts:
Arbetsgrupp som utreder arbetstidsarrangemangen inom brand- och räddningsväsendet
Arbetsgruppen ska utreda och förhandla fram sådana arbetstidssystem för brand- och räddningsväsendet som både möjliggör långa arbetsskift inom gränserna för arbetslagstiftningen och beaktar olika behov av arbetstidsarrangemang vid brand- och räddningsverken. Arbetsgruppen ska även utreda vilka kostnadseffekter och ersättningsformer som ingår i förslagen. Vid behov kan arbetsgruppen ge förslag till ändringar. Arbetsgruppen ska i sitt arbete även granska försöksbestämmelserna i TS-18 bilaga 8. Arbetsgruppens mandattid är 1.3.2023–30.4.2025.
UNDERBILAGOR
Underbilaga 1 Särskilda bestämmelser om arbetstidsarrangemang vid brand- och räddningsverk
Underbilaga 2 Dykpeng till räddningsdykare vid räddningsverk
Underbilaga 3 Kontinuerligt treskiftsarbete
Underbilaga 4 Arbetstid på 37 timmar 45 minuter